•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

التماثل والاختلاف بين المقامات الأندلسية والمقامات العُمانية المقامة (24) للسرقسطي والمقامة (النَّادِيَّة) للبرواني أنموذجًا "

اسم الباحث عربي

زاهر بدر الغسيني

Corresponding Author

Zahir Badar Al Ghusaini

Document Type

Original Study

Subject Area

Arabic language and literature

Keywords English

: maqama, al-Barwani, al- Saraqusti, andalusian literature, omani literature, Arabic literature

كلمات مفتاحية عربي

المقامات، البرواني، السرقسطي، الأدب الأندلسي، الأدب العُماني، الأدب العربي

Abstract English

This study intends to extrapolate the aspects of similarity and difference between Andalusian and Omani Maqams by observing the elements that make up the Maqamat text in the Maqamat (Twenty-Fourth) by Al- Saraqusti and the Maqamat (Al-Nadia) by Al-Barwani. Regardless of disagreements over the origins of Maqamat in Arabic literature, Arabs have long been enhancing their social gatherings with stories and anecdotes, showcasing their exceptional skills in storytelling. These stories portrayed the customs, beliefs, and society of their writers and the period in which they were written. By applying an inductive and analytical appraoch to two examples of Omani and Andalusian literatures, this study determines the points of convergence and divergence in the two maqamats. It is considered a new study on Andalusian and Omani maqamat.

The study concluds that both the Andalusian and Omani Maqama adhered to the same framework of Arabic literature's Maqama art, although the two writers' aims and objectives were different. Consequently, the Andalusian and Omani Maqama were similar in artifice, beginning, and use of assonance. This shows that the Andalusian and Omani characters' interactions with Maqamat art were typical of this literary form. However, the Andalusian Maqama differed from the Omani Maqama in respect to elements inherent to art of Maqamat, such as the characters, narrative language, place, space, and time. The study recommends directing Omani literature researchers to other studies that indicate similarities and differences between Andalusian and Omani literature and monitoring their cultural and cognitive richness together.

الملخص العربي

تهدف هذه الدراسة إلى استقراء جوانب التماثل والاختلاف بين المقامات الأندلسية والمقامات العمانية من خلال رصد العناصر المُكونة للنص المقامي في المقامة (الرابعة والعشرين) للسرقسطي والمقامة (الناديَّة) للبرواني، فرغم تباين الآراء في بداية فن المقامات في الأدب العربي، فقد أثرى العرب منذ القدم مجالسهم بالقصص والحكايات، وأبدعوا في سردها فصوَّرتْ القصص والمقامات عادات ومعتقدات قائليها وعصرهم وظروف مجتمعاتهم وأحوالها الاجتماعية.

واعتمدت الدراسة على المنهج الاستقرائي التحليلي لأنموذجين من الأدب العماني والأدب الأندلسي، بهدف اسستقراء وتعرُّف مواطن الالتقاء والاختلاف بين المقامتين، وتقديم دراسة جديدة تتناول النص المقامي الأندلسي والعُماني. ومن خلال استقراء وتحليل المقامة الأندلسية والمقامة العمانية توصلت الدراسة إلى الأديب الأندلسي والأديب العُماني لم يخرجا عن الإطار العام لفن المقامة في الأدب العربي، مع تباين أهداف المقامة وغايتها، فاتفقت المقامة الأندلسية والمقامة العمانية في الحِيلة، وطريقة الابتداء، وتوظيف السجع، واختلفت المقامة الأندلسية عن المقامة العمانية في جوانب تُحتمها طبيعة الفن المقامي وغرضه وغايته، منها: الشخصيات، واللغة السردية، والمكان، والفضاء، والزمان، وأوصتْ الدراسة بأهمية توجيه الباحثين في الأدب العماني إلى دراسات أخرى تُظهر جوانب الاتفاق والاختلاف بين الأدبين الأندلسي والعُماني، ورصد الثراء الثقافي والمعرفي في الأدبين معًا.

Digital Object Identifier (DOI)

10.70216/2682-485X.1692

Accept Date

Jul 2 2024 7:31AM

Publication Date

1-2025

Share

COinS