•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الخلفية الأكاديمية للتخصصات العلمية والأدبية في قبول المشاهدة عن بعد: دراسة ميدانية على عينة من الطلبة المستمرين والخريجين وموظفي الجامعات في الجامعات العربية

اسم الباحث عربي

لولا عزيز الشهري

Corresponding Author

Lola Aziz Al-Shehri

Document Type

Original Study

Subject Area

Geography

Keywords English

Remote viewing, Psychological factors, Critical thinking, Societal culture, Clairvoyance

كلمات مفتاحية عربي

المشاهدة عن بعد، العوامل النفسية، التفكير النقدي، الثقافة المجتمعية، الاستبصار

Abstract English

This study examines the impact of psychological and demographic factors on the acceptance of remote viewing among students, graduates, and university staff in Arab universities. Personal experiences and critical thinking were found to be significant influences, whereas social engagement had a lesser effect. Societal culture and social intelligence also played major roles in acceptance, as individuals from literary disciplines showed more openness in comparison to those in scientific fields. The study further aims to explore differences across Arab countries and the effect of educational levels (Bachelor's, Master's, Doctorate) on acceptance.

الملخص العربي

بحثت هذه الدراسة في أثر العوامل النفسية والديموغرافية على قبول المشاهدة عن بعد لدى الطلاب والخريجين ومنسوبي الجامعات في الجامعات العربية. وجد أن التجارب الشخصية والتفكير النقدي لها تأثيرات كبيرة ، في حين أن المشاركة الاجتماعية كان لها تأثير أقل. لعبت الثقافة المجتمعية والذكاء الاجتماعي أيضا أدوارا رئيسية في القبول ، حيث أظهر الأفراد من التخصصات الأدبية انفتاحا أكبر مقارنة بأولئك الموجودين في المجالات العلمية. كما هدفت الدراسة إلى استكشاف الاختلافات بين الدول العربية وتأثير المستويات التعليمية (البكالوريوس والماجستير والدكتوراه) على القبول.

Digital Object Identifier (DOI)

10.70216/2682-485X.1682

Accept Date

Dec 11 2024 2:44AM

Publication Date

1-2025

Share

COinS