عنوان المقال عربي
الخلفية الأكاديمية للتخصصات العلمية والأدبية في قبول المشاهدة عن بعد: دراسة ميدانية على عينة من الطلبة المستمرين والخريجين وموظفي الجامعات في الجامعات العربية
Document Type
Original Study
Subject Area
Geography
Keywords English
Remote viewing, Psychological factors, Critical thinking, Societal culture, Clairvoyance
كلمات مفتاحية عربي
المشاهدة عن بعد، العوامل النفسية، التفكير النقدي، الثقافة المجتمعية، الاستبصار
Abstract English
This study examines the impact of psychological and demographic factors on the acceptance of remote viewing among students, graduates, and university staff in Arab universities. Personal experiences and critical thinking were found to be significant influences, whereas social engagement had a lesser effect. Societal culture and social intelligence also played major roles in acceptance, as individuals from literary disciplines showed more openness in comparison to those in scientific fields. The study further aims to explore differences across Arab countries and the effect of educational levels (Bachelor's, Master's, Doctorate) on acceptance.
الملخص العربي
بحثت هذه الدراسة في أثر العوامل النفسية والديموغرافية على قبول المشاهدة عن بعد لدى الطلاب والخريجين ومنسوبي الجامعات في الجامعات العربية. وجد أن التجارب الشخصية والتفكير النقدي لها تأثيرات كبيرة ، في حين أن المشاركة الاجتماعية كان لها تأثير أقل. لعبت الثقافة المجتمعية والذكاء الاجتماعي أيضا أدوارا رئيسية في القبول ، حيث أظهر الأفراد من التخصصات الأدبية انفتاحا أكبر مقارنة بأولئك الموجودين في المجالات العلمية. كما هدفت الدراسة إلى استكشاف الاختلافات بين الدول العربية وتأثير المستويات التعليمية (البكالوريوس والماجستير والدكتوراه) على القبول.
Recommended Citation
Al-Shehri, Lola Aziz
(2025)
"The academic background of scientific and literary disciplines in the acceptance of remote viewing: A field study on a sample of ongoing students, graduates, and university staff in Arab universities,"
Journal of the Faculty of Arts: Vol. 85:
Iss.
1, Article 20.
DOI: https://doi.org/10.70216/2682-485X.1682
Digital Object Identifier (DOI)
10.70216/2682-485X.1682
Accept Date
Dec 11 2024 2:44AM
Publication Date
1-2025