عنوان المقال عربي
إشكالية الحق في الخصوصية عبر مواقع التواصل الاجتماعي: دراسة ميدانية
Document Type
Original Study
Subject Area
Sociology
Keywords English
Human Rights, The Right to Privacy, Privacy, Social Media Sites, The Internet
كلمات مفتاحية عربي
حقوق الإنسان، الخصوصية، الحق في الخصوصية، مواقع التواصل الاجتماعي، الإنترنت
Abstract English
This study aims to achieve the fundamental goal of recognizing the extent to which some social media users – individuals of the sample - are keen on their right to privacy through these sites from the violation of others and voluntary personal violation, and its consequences. One of the sub-objectives of this study is to monitor the extent to which sample individuals are keen on following privacy protection procedures on social media sites, find out how keen they on posting personal content on social media sites, and how this relates to the gender variable. The study also discloses the extent to which the sample individuals are exposed to the hacking of their accounts on social media sites, and how to cope if this happens. The study is based on the uses and gratifications theory, as well as Erving Goffman's theory of self-presentation. This study is a descriptive study that employs a social survey method using the sample, size of 200 individuals gathered through questionnaires. Several findings have been reached: social media has become an integral part of the daily routine of all sample individuals, the majority exceeding 10 years use, Facebook. It was found that there was no complete concern on the part of the larger proportion of the sample individuals to protect privacy on these web sites. There is a correlation between the voluntary disclosure of personal data and the increased risk of hacking social media accounts. The right to privacy on social media sites will remain a societal right, and the individual bears the responsibility to protect it in the first place, in the absence of guaranteed protections measures on those sites.
الملخص العربي
تستهدف هذه الدراسة تحقيق هدف أساسي، وهو التعرف على مدى حرص بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي– من أفراد العينة – على حقهم في الخصوصية عبر تلك المواقع من انتهاك الغير والانتهاك الشخصي الإرادي، وما يترتب عن ذلك من آثار. ومن بين الأهداف الفرعية لهذه الدراسة؛ رصد مدى حرص أفراد العينة على اتباع إجراءات حماية الخصوصية عبر مواقع التواصل الاجتماعي، التعرف على مدى حرص أفراد العينة على نشر محتوى شخصي عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وعلاقة ذلك بمتغير النوع، الكشف عن مدى تعرض أفراد العينة لاختراق حساباتهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وكيفية مواجهة ذلك في حال حدوثه. وقد استندت الدراسة إلى نظريتي الاستخدامات والإشباعات، ونظرية عرض الذات لإرفنج جوفمان. تعد هذه الدراسة دراسة وصفية، بالاستناد إلى منهج المسح الاجتماعي باستخدام العينة، والاعتماد على الاستبيان، وبلغ حجم العينة 200 مفردة. وتُوصِلَ إلى عدة نتائج منها؛ إن مواقع التواصل الاجتماعي قد باتت جزءًا لا يتجزأ من الروتين اليومي لجميع أفراد العينة، فأغلبيتهم تعدى استخدامه لها العشر سنوات، وخاصة موقع الفيسبوك. كما تبين أنه لم يكن هناك حرص تام من جانب النسبة الأكبر من أفراد العينة على حماية الخصوصية عبر تلك المواقع. هناك علاقة ارتباطية بين الكشف الإرادي للبيانات الشخصية وزيادة احتمال التعرض لاختراق حسابات مواقع التواصل الاجتماعي. إن الحق في الخصوصية عبر مواقع التواصل الاجتماعي سيبقى حقًا مجتمعيًا، يتحمل الفرد مسؤولية حمايته في المقام الأول، في ظل عدم ضمان إجراءات الحماية على تلك المواقع.
Recommended Citation
Hafez, Hanan Mohammed
(2025)
"Study summary: The Problematic of The Right to Privacy via Social Media Sites: A Field Study,"
Journal of the Faculty of Arts: Vol. 85:
Iss.
1, Article 3.
DOI: https://doi.org/10.70216/2682-485X.1683
Digital Object Identifier (DOI)
10.70216/2682-485X.1683
Accept Date
Jan 16 2025 5:09AM
Publication Date
1-2025