•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

هل اعتنق فتّجنشتْيّن أطروحة لغة مثالية وكاملة منطقيًا لها خواصها حقًا؟

اسم الباحث عربي

هاني مبارز حسن علي عزازي

Corresponding Author

Hani Mubariz Hassan Ali

Document Type

Original Study

Subject Area

philosophy

Keywords English

language, logic, Wittgenstein, syntax, semantics

كلمات مفتاحية عربي

اللغة المثالية، اللغة الكاملة منطقيًا، المنطق، فتّجنشتْيّن، رسم التصور، التركيب، السيمانطيقا

Abstract English

Since 1960s up today there were many doubts about Wittgenstein's adoption of logically perfect and ideal language. R. Bernstein (1966), for example, claimed that the idea of an ideal language was a myth which had been created by B. Russell, while Dale Jacquette (2017) claimed that Schopenhauer's transcendental idealism which had been adopted by the earlier Wittgenstein did not need an ideal language. On the other hand, some philosophers tried to take a middle position by claiming that Wittgenstein did not in fact adopt an ideal language as far as adopted a notation of ideas. In this paper I would examine these interpretations on the background of Wittgenstein's texts and his intellectual development demonstrating three things: 1) that Wittgenstein did adopt a symbolic ideal notation. 2) And it is not only notation, but it is also an ideal language, which means that the earlier Wittgenstein did adopt an ideal language even if he abandoned it later. 3) Finally, the syntactic, semantic, and pragmatic properties of this language could be determined positively in contrast to the passive determinations. Thus we can suppose that the absence of determining for these positive properties is the main cause which lead the Wittgenstein's interpreters of claiming his not adoption to an ideal language. Otherwise, their determination would support his adoption.

الملخص العربي

ثارت منذ ستينات القرن المنصرم وحتى اليوم شكوك حول اعتناق فتّجنشتْيّن أطروحة لغة مثالية ideal أو كاملة perfect منطقيًا. فذهب ريتشارد برنشتَّين Bernstein (1966) إلى أنها مجرد أسطورة اختلقها رسل، وذهب ديل جاكيت Dale Jacquette (2017) إلى أن المثالية الترانسندنتالية transcendental لشوبنهاور التي اعتنقها فتّجنشتْيّن في مبدأ فلسفته لا تقتضى لغة مثالية، وحاول البعض أن يتخذ موقفًا وسطًا فاقتنع وجرب أن يُقنِع بأن فتّجنشتْيّن لم يعتنق لغة مثالية بقدر تبنيه رسمًا notation للفكرة. في هذا البحث سوف أحاول اختبار هذه الآراء على خلفية نصوص فتّجنشتْيّن وتطوره الفكري، مبرهنًا على ثلاثة أشياء: 1) أن فتّجنشتْيّن قد اعتنق فعلًا رسمًا رمزيًا مثاليًا. 2) إنه ليس مجرد رسم فحسب، بل لغة مثالية، مما يعني أن فتّجنشتْيّن قد اعتنق فعلًا أطروحة لغة مثالية في مبدأ تفلسفه وإن تخلى عنها بعد ذلك. 3) هذه اللغة يمكن تحديد خواصها التركيبية والدلالية والتداولية على نحو إيجابي في مقابل التحديدات السلبية للمناطقة وفلاسفة اللغة لها لدرجة أن يمكن الزعم أن ربما قد أدى غياب هذا التحديد إلى إنكار بعض مؤولي فتّجنشتْيّن تبنيه أطروحة لغة مثالية، بينما تحديدها يدعم مقترح اعتناقه أطروحة لغة مثالية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.70216/2682-485X.1685

Accept Date

2024-06-27

Publication Date

1-2025

Share

COinS