•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تقنين اختبار الذكاء غير اللفظي الابتدائي (PTONI) على عينة من الأطفال الكويتيين

اسم الباحث عربي

الباحثة. سلوي سعد محمد الهاجري

د. هدي جعفر حسن

Corresponding Author

Salwa Al-Hajri

Document Type

Original Study

Subject Area

Psychology

Keywords English

Intelligence tests, standardization, primary nonverbal

كلمات مفتاحية عربي

اختبارات الذكاء ، تقنين ، غير اللفظي الابتدائي

Abstract English

The study aims to codify the Primary Test of Nonverbal Intelligence (PTONI) on the Kuwaiti environment, study its psychometric properties on a sample of Kuwaiti children, and prepare standards derived from the Kuwaiti environment. The study sample consists of 328 male and female students (161 males and 167 females) with an average age of (m = 7.84, p = 1.125). The test was applied to the sample individually and the sequential matrices of Raven collectively (as a test of correlative truthfulness) was tested. The study relies on the descriptive approach. The study found the most important results that the primary non-verbal intelligence test (PTONI) after codifying it on the Kuwaiti environment has good psychometric characteristics, it enjoys the sincerity of an appropriate hypothetical and structural composition, in addition to enjoying the honesty of a high correlative test, as well as enjoying the stability of appropriate internal consistency. Moeover, the standards derived from the primary non-verbal intelligence test (PTONI) after codifying it in the Kuwaiti environment are similar to the standards in the original version of the test. The results also revealed that there are statistically significant differences between the sexes (males and females) in the Non-Verbal Intelligence Test (PTONI), and the presence of statistically significant differences attributed to the grade variable and age groups.

الملخص العربي

هدف البحث إلى تقنين اختبار الذكاء غير اللفظي الابتدائي Primary Test Of Nonverbal Intelligence (PTONI)على البيئة الكويتية. ودراسة خصائصه السيكومترية على عينة من الأطفال الكويتيين، وإعداد معايير مشتقة من البيئة الكويتية؛ وتكونت عينة البحث من 328 طالبًا وطالبة من المرحلة الابتدائية، (161 من الذكور، و167 من الإناث) بمتوسط عمري قدره (م=7.84، ع=1.125). الذين طبق عليهم بصوره فردية، واختبار المصفوفات المتتابعة لرافن بصوره جماعية (كمحك للصدق التلازمي)، واعتمد البحث على المنهج الوصفي ، وتوصل البحث إلى نتائج أهمها أن اختبار الذكاء غير اللفظي الابتدائي (PTONI) بعد تقنينه على البيئة الكويتية يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة، فهو يتمتع بصدق تكوين فرضي وبنيوي مناسب، إلى جانب تمتعه بصدق محك تلازمي مرتفع أيضًا، بالإضافة لتمتعه بثبات اتساق داخلي مناسب، وإن المعايير المشتقة من اختبار الذكاء غير اللفظي الابتدائي (PTONI) بعد تقنينه في البيئة الكويتية مشابهة للمعايير في النسخة الأصلية للاختبار، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين (ذكور وإناث) في اختبار الذكاء غير اللفظي (PTONI)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الصف الدراسي والفئات العمرية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.70216/2682-485X.1684

Accept Date

2024-07-14

Publication Date

1-2025

Share

COinS