•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تجليات الإيقاع الشعري وطاقاتُه الدّلاليّة في قصيدة النثر رياض الصّالح الحسين أنموذجًا..

اسم الباحث عربي

عمر حسن العامري, حسان عبد الله الزيوت

Corresponding Author

العامري, عمر حسن

Authors ORCID

0000-0003-0757-8529

Document Type

Original Study

Keywords English

percussion, prose poem, Indication, Riyadh Al-Hussein, music

كلمات مفتاحية عربي

الإيقاع, قصيدة النثر, الدلالة, رياض الحسين, الموسيقى

Abstract English

Rhythm and its study in the prose poem constitute one of the major problems, most of which arose from the nature of critical discourse, which devoted the prose poem as an art form rebellious on rhythm and meter, as well as a modernity, and a form of experimentation to which the long Arabic poem was exposed. As the prose poem sought to invent new rhythmicpattern to replace the patterns it had abandoned, it began searching for its purpose in nice and intertwined data, which is not easy to find guidance in, as is the case in the classical poem in which rhythm is an independent normative pillar represented in the seas of Al-Khalil bin Ahmed Al-Farahidi and its known activations.This study seeks to shed light on the most important rhythmic manifestations in the prose poem by the Syrian poet Riyad Al-Saleh Al-Hussein, and the extent of their effectiveness in producing significance and enhancing the dynamism of the text. The study will take the complete poetic works of this poet as an initial starting material to find out about these manifestations, taking advantage of the critical blog that dealt with the rhythm in Arabic poetry in general, and in the prose poem in particular, without going very deep in the theoretical aspects that are very available in many resources and studies.

الملخص العربي

يشكّل الإيقاع ودراسته في قصيدة النثر إحدى الإشكالات الكُبَر التي نشأ أغلبُها من طبيعة الخطاب النقديّ الذي كرّس قصيدة النّثر شكلًا فنّيًّا متمرّدًا على الإيقاع والوزن، كما كرّسها معطىً حداثيًّا، وشكلًا من أشكال التّجريب التي تعرّضت لها القصيدة العربيّة في سيرورتها الطويلة. ومع سعْي قصيد النّثر إلى اجتراح معطيات إيقاعية جديدة تعويضًا عن المعطيات التي تخلّت عنها، أخذت تبحث عن مبتغاها في معطيات لطيفة ومتشابكة، ليس من السّهل التّهدّي إليها كما هو الحال في القصيدة الكلاسيكية التي يشكّل الإيقاع فيها ركنًا معياريًّا مستقلًّا يتمثّل في بحور الخليل بن أحمد الفراهيدي وتفعيلاته المعروفة. من هنا جاءت هذه الدّراسة لتلقي الضّوء على أهمّ التّجليّات الإيقاعيّة في قصيدة النّثر لدى الشّاعر السّوريّ رياض الصّالح الحسين، ومدى فاعليّتها في إنتاج الدّلالة وتعميق ديناميّة النّصّ. وستتخذ الدّراسة من الأعمال الشّعرية الكاملة لهذا الشّاعر مادّة أوّلية ومنطلقا أساسيًّا للوقوف على تلك التّجلّيات، مستأنسة بالمدوّنة النّقديّة التي تناولت الحديث عن الإيقاع في الشِّعر العربيّ، ولا سيّما في قصيدة النّثر، دون الإغراق في التّنظير الذي تزخر به مظانّ كثيرة من الصّعب حصرها وإحصاؤها.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2023.182405.1321

Accept Date

2023-01-23

Publication Date

7-1-2023

Share

COinS