•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

المنظور الإستراتيجي لتطبيقات نموذج راش لقبول طلاب الصف السادس مدارس الملك عبدالله الثاني في المملكة الأردنية الهاشمية.

اسم الباحث عربي

سماهر عزات شحادة الشوامرة

Corresponding Author

عزات شحادة الشوامرة, سماهر

Disciplines

Psychology

Document Type

Original Study

Keywords English

Rush Model, 6th graders, model

كلمات مفتاحية عربي

نموذج راش, طلاب الصف السادس, نمودج

Abstract English

The strategic perspective of the applications of the Rush model for the admission of sixth-grade students in King Abdullah II schools in the Hashemite Kingdom of JordanThe study aimed to build a strategic perspective for the applications of the Rush Model to accept sixth grade students in King Abdullah II schools in the Hashemite Kingdom of Jordan. The descriptive analytical approach was used in the study . Where a test was built to accept sixth-grade students in the King Abdullah School for Excellence, and the study followed the analytical descriptive approach, where the test in its final form consisted of (55) paragraphs that measure the abilities and cognitive and basic skills of the gifted. Exploratory outside the original study sample, where the sample consisted of (283) male and female students admitted to the schools of excellence in the academic year (2020-2021), and the data on the responses of individuals to the paragraphs were analyzed, using statistical programs (spss, R330, Ministep, Bilogmg3). The study reached to check the indicators of good conformity for the members of the study sample, where the ability of each of the sample members was determined, and the standard error was calculated in measuring the ability of the sample members, and it was found that (38) members of the study sample did not match the model, The assumption of one-dimensionality and positional independence was also confirmed Freedom from speed in performance and the assumption of low guesswork and equal discrimination coefficients.

الملخص العربي

هدفت الدّراسة إلى بناء منظور إستراتيجي لتطبيقات نموذج راش لقبول طلاب الصف السادس في مدارس الملك عبد الله الثاني في المملكة الأردنية الهاشمية، استخدم المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة، حيث تم بناء إختبار لقبول طلاب الصف السادس محكي المرجع في مدارس الملك عبد الله للتميز، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي حيث تكوّن الإختبار في صورته النهائية من (55) فقرة تقيس القدرات والمهارات المعرفية والأساسية للموهوبين، حيث تكوّنت العينة من(283) طالباً وطالبة من الطلبة المقبولين بمدارس التميز بالعام الدراسي (2020م-2021م)، وتم تحليل البيانات الخاصة باستجابات الأفراد على الفقرات، وذلك باستخدام برامج إحصائية (spss، R330،Ministep، Bilogmg3). وتوصلت الدّراسة إلى تحقق مؤشرات حسن المطابقة الخاصة بأفراد عينة الدراسة حيث تم تحديد قدرة كل فرد من أفراد العينة، كما تم حساب الخطأ المعياري في قياس قدرة أفراد العينة، وتبين أن (38) فرداً من أفراد عينة الدراسة غير مطابقين للأنموذج، كما تم التأكد من تحقق افتراض أحادية البُعد والاستقلال الموضعي، والتحرر من السرعة في الأداء وافتراض تدني التخمين وتساوي معاملات التمييز.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.166042.1297

Receive Date

2022-09-29

Revise Date

2022-09-29

Accept Date

2022-12-07

Publication Date

7-1-2023

Publish Month

July

Included in

Psychology Commons

Share

COinS