عنوان المقال عربي
درجة امتلاک الکفايات الأدائية اللازمة لدى أعضاء هيئة التدريس في تعليم اللغة الإسبانية في الجامعات الأردنية
Document Type
Book Review
Keywords English
Performance Competencies, faculty members, Spanish language, Jordanian Universities
كلمات مفتاحية عربي
الكفايات الأدائية, أعضاء هيئة التدريس, اللغة الاسبانية, الجامعات الأردنية
Abstract English
This study aims to identify the degree of possessing the skills necessary to the performance of Spanish faculty members at the Jordanian universities. The study consists of all teachers of Spanish in Jordanian universities. Due to its small size, the entire study group has been taken, reaching (13) instructors who teach Spanish at Jordanian universities. For the purposes of the study, questionnaires were used for data collection. The questionnaire is divided into two sections: the first one includes personal information about the study group such as gender and academic degree, while the other one includes 30 items, which are divided into four areas (learning and teaching management, personal efficiency, human relationships, and professional development).
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك الكفايات الأدائية اللازمة لدى أعضاء هيئة التدريس في تعليم اللغة الإسبانية في الجامعات الأردنية. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع مُدرسي ومُدرسات اللغة الاسبانية في الجامعات الأردنية، ونظراً لصغر حجم مُجتمع الدراسة فقد تمّ أخذه كاملاً وقد بلغ عددهم (13) مُدرساً ومُدرسة ممن يُدرسون اللغة الاسبانية في الجامعات الأردنية، ولأغراض الدراسة تمّ استخدام الاستبيان باعتباره وسيلة رئيسة لجمع البيانات. تكون الاستبيان من جزأين: الأول، ويشتمل على معلومات شخصية عن مجتمع الدراسة مثل الجنس والرتبة، والثاني: يتكون من (30) عبارة موزعة على أربعة مجالات، وهي: (إدارة التعلّم والتعليم، الكفاءة الشخصية، العلاقات الإنسانية، النمو المهني) وقد أظهرت الدراسة أن درجة امتلاك الكفايات الأدائية اللازمة لدى أعضاء هيئة التدريس في تعليم اللغة الاسبانية في الجامعات الأردنية (مرتفعة) حيث بلغ المتوسط الحسابي لاستجابات عينة الدراسة (4.64: 5.00).
Recommended Citation
Al-Masaeed, Saleh Qunian Joloud
(2018)
"The degree of possessing the necessary performance competencies among faculty members in teaching the Spanish language in Jordanian universities,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 78:
Iss.
2, Article 6.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2018.82049
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2018.82049
Accept Date
2017-04-13
Publication Date
4-1-2018