•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تصورات ونوايا صفوة حملة الأسهم للمسئولية الاجتماعية للشرکات دراسة مطبقة على الشرکات الصغيرة والمتوسطة بمدينة بنى سويف

اسم الباحث عربي

احمد محمد عبد الغنى عبد الغنى

Corresponding Author

عبد الغنى, احمد محمد عبد الغنى

Document Type

Book Review

Keywords English

Corporate Social Responsibility, small and medium enterprises, Elite executive shareholders

كلمات مفتاحية عربي

المسئولية الاجتماعية للشركات, الشركات الصغيرة والمتوسطة, صفوة حملة الأسهم التنفيذية

Abstract English

Despite the abundance of studies that dealt with corporate social responsibility in terms of political, moral and moral, especially large companies cooperating with civil society associations in large cities in general, SMEs in particular have not received sufficient study. In addition, there is a lack of theoretical frameworks dealing with the Egyptian context in favor of Western normative theories that are not in line with the Egyptian context. Based on this, the study is based on Coleman's rational approach to employment:”The perceptions and intentions of the elite of the executive shareholders reflect the nature of the ideological context and sociocultural development of the Egyptian society that may increase or decrease corporate social responsibility that collaborates with non-governmental organizations”. The study examined a sample of 94 companies in Beni Suef city which was selected in two ways: First: the intentional sample according to the legal standard, and the second: the snowball sample for the absence of official data and the mode of disclosure of its charitable activities. The tool used is the questionnaire, consisting of five sections, and included 121 questions. It has been confirmed that this tool is stable and true. The study revealed several results, the most important at the level of perceptions: that the presence of building resources more than network resources was a motive to compete positively to reach social goals, and the sustainability of relations within the community, and then became social responsibility part of the humanitarian transactions for Reciprocity, Albeit with double-ideological standards. Despite the existence of a thin line neutral to limited initiatives in companies away from the ideological and institutional context, but the traditional activities that are invisible to large projects or foreign development bodies remain the ruling and not vice versa. The study ended on the level of the elite's intentions to follow the performance patterns of the current social responsibility to sustain the culture of giving to the pattern of performance in society rather than the company.This result is consistent with Coleman's conclusion that the movement of individuals with their social context may increase or decrease social responsibility and consume accumulated social capital Small and medium-sized companies. The study looks to CSR as a national commitment, such as human rights, the right to work and the meaning of life, and this is what the Egyptian context lacks today.

الملخص العربي

علي الرغم من وفرة الدراسات التي تناولت المسئولية الاجتماعية للشركات من نواح سياسية ونفعية وأخلاقية، خاصة الشركات الكبري المتعاونة مع الجمعيات الأهلية في المدن الكبري بوجه عام، فإن الشركات الصغيرة والمتوسطة بوجه خاص لم تحظ بالدراسة الكافية. فضلا عن ذلك ثمة نقص في الأطر النظرية المتعاملة مع السياق المصري لصالح النظريات المعيارية الغربية التي لا تتماشي مع السياق المصري. وبناء علي ذلك انطلقت الدراسة من فرضية المدخل الوظيفي العقلاني عند كولمان ومؤداها: "تعكس تصورات ونوايا صفوة حملة الأسهم التنفيذية طبيعة السياق الأيديولوجي والتطور السوسيوثقافي للمجتمع المصري التي قد تزيد أو تقلل من المسئولية الاجتماعية للشركات المتعاونة مع المنظمات غير الحكومية". ولاختبارها إمبريقيا سلطت الدراسة الضوء علي عينة بلغت 94 شركة بمدينة بني سويف تم اختيارها بطريقتين: الأولي: العينة العمدية وفقا للمعيار القانوني، والثانية: عينة كرة الثلج لغياب البيانات الرسمية ونمط الإفصاح عن أنشطتها الخيرية. أما الأداة المستخدمة فهي أداة الاستبيان، ويتكون من خمسة أقسام، واشتمل علي 121 سؤالا. وقد تم التأكد من ثبات هذه الأداة وصدقها. وكشفت الدراسة عن عدة نتائج أهمها علي مستوي التصورات: أن حضور الموارد البنائية أكثر من الموارد الشبكية كان بمثابة دافع إلى التنافس الإيجابي علي الوصول إلى الاهداف الاجتماعية، واستدامة العلاقات داخل مجتمعها، ومن ثم صارت المسئولية الاجتماعية جزءًا من المعاملات الإنسانية عن رد الجميل، وقابلة للتحول وإن خضعت لمعايير مزدوجة أيديولوجيا. وعلي الرغم من وجود خيطٍ رفيعٍ محايدٍ لمبادرات محدودة في الشركات بعيدا عن السياق الأيديولوجي والمؤسسي إلا أن الانشطة التقليدية غير المنظورة البعيدة عن المشروعات الكبري أو الهيئات التنموية الأجنبية تظل الحاكمة وليس العكس. وانتهت الدراسة علي مستوي نوايا الصفوة إلى تبعية أنماط الأداء للمسئولية الاجتماعية الحالية لاستدامة ثقافة العطاء إلى نمط أدائها في المجتمع أكثر من الشركة. وتتفق هذه النتيجة مع ما جاء به كولمان عن أن حركة الأفراد مع سياقهم الاجتماعي قد تزيد أو تقلل من المسئولية الاجتماعية وتستهلك رأس المال الاجتماعي المتراكم في الشركات الصغيرة والمتوسطة. وتتطلع الدراسة إلى أن تكون المسئولية الاجتماعية للشركات التزامًا وطنيًا مثل حقوق الإنسان، والحق في العمل، والمعني من الحياة، وهذا ما يفتقده السياق المصري اليوم.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2018.83449

Accept Date

2017-04-18

Publication Date

7-1-2018

Included in

Sociology Commons

Share

COinS