•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

عندما يبوح التابع: التمثيل السردي النسوي لمسرحيتي تسعة أجزاء من الرغبة ليهزر رافاو و دموع بالكحول لعصام اليوسفي

اسم الباحث عربي

هاني عبدالفتاح

Document Type

Book Review

Abstract English

This paper is a cultural comparative study which investigates how the narrative performance of the women protagonists in Heather Raffo’s Nine Parts of Desire and Issam El-Yousfi’s Tears with Alcohol gives them voice to fight subalternity. Drawing on the critical framework of Gayatri Shakravorty Spivak’s essay “Can the Subaltern Speak?” and her book A Critique of Postcolonial Reason, this paper examines the subjectivities and the misrepresentation of the women protagonists by decoding the tropes, traces, and marginalization by which cultural hegemony distorts and misrepresents Iraqi and Moroccan women. Further, it throws new light on how theatre emboldens women to speak up against the patriarchal suppression, religious fanaticism and the crimes committed against them from both the colonizers and the national rulers alike.

الملخص العربي

يمثل البحث دراسة ثقافية مقارنة بين مسرحيتى هيز رافو تسعة أجزاء من الرغبة وعصام اليوسفى دموع بالكحول لاستكشاف كيف أن التمثيل السردي النسوي منح بطلات المسرحيتين صوتاً ليكافحوا التبعية. وبالنظر إلى مقال "هل يبوح التابع؟" وكتاب نقد منطق ما بعد الاستعمار لجيتارى لشكارفورتى سبيفاك فإن البحث، من خلال بحث الجماليات الأدبية للنص وتقفى الأثر التاريخي وفك شفرات الهيمنة الثقافية، يسلط الضوء على الذوات النسائية وسوء التمثيل النسائي في المجتمع العراقي والمغربي. ويبحث أيضا كيف أن المسرح أعطى قوة لهؤلاء النسوة في وجه السلطة الذكورية والتطرف الديني والجرائم ضد كل من المستعمر و الحاكم المحلى على السواء.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2019.81543

Accept Date

2018-04-11

Publication Date

1-1-2019

Share

COinS