•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

مستوى الکفاءة اللغوية لدى معلمى التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية

اسم الباحث عربي

عبدالله بن محمد الغدوني, عبدالله بن حسين العايد

Document Type

Book Review

كلمات مفتاحية عربي

الكفاءة اللغوية, معلمي التربية الإسلامية

Abstract English

College of Education, Qassim University The study aimed to detect the level of linguistic competence among Islamic education teachers at the secondary stage. The study adopted the descriptive method. In order to conduct the study, a study instrument was prepared in terms of a Linguistic Competence Scale of the teachers of Islamic education. The study was conducted, in the first semester of the 1439/1440 AH academic year, on the teachers of Islamic education, at the secondary stage, in Buraydah and Al-Ras in Qassim region. The areas of linguistic competence were identified as grammatical competence, rhetorical competence and spelling competence. The study reached a number of the following results: The level of linguistic competence as a whole among teachers of Islamic education achieved a medium degree. The level of grammatical competence of teachers of Islamic education achieved a medium degree. The level of rhetorical competence of teachers of Islamic education achieved a low degree. The level of spelling competence among teachers of Islamic education achieved a medium degree. The study also made a number of recommendations and suggestions, including: Conducting a similar scientific study for the teachers of Islamic education at the primary and intermediate stages. Designing educational programs in developing linguistic competence of teachers of Islamic education.

الملخص العربي

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى الكفاءة اللغوية لدى معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، ولإجراء الدراسة تم إعداد أداة الدراسة تمثلت بمقياس الكفاءة اللغوية لمعلمي التربية الإسلامية ، وطبقت الدراسة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1439 / 1440هـ، على معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية بمدينة بريدة ومحافظة الرس في منطقة القصيم، وتحددت مجالات الكفاءة اللغوية ب: الكفاءة النحوية والكفاءة البلاغية والكفاءة الإملائية، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج الآتية: مستوى الكفاءة اللغوية ككل لدى معلمي التربية الإسلامية متوسط.ومستوى الكفاءة النحوية لدى معلمي التربية الإسلامية متوسط. ومستوى الكفاءة البلاغية لدى معلمي التربية الإسلامية ضعيف. ومستوى الكفاءة الإملائية لدى معلمي التربية الإسلامية متوسط. كما توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات، ومنها: إجراء دراسة علمية مشابهة لمعلمي التربية الإسلامية في المرحلة الابتدائية والمتوسطة. تصميم برامج تعليمية في تنمية الكفاءة اللغوية لدى معلمي التربية الإسلامية. إجراء دراسة تقويمية لبرامج إعداد معلم التربية الإسلامية في ضوء الكفاءة اللغوية. أهمية تضمين الكفاءات اللغوية في اختبارات قدرات معلمي التربية الإسلامية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2019.81535

Accept Date

2018-04-11

Publication Date

1-1-2019

Share

COinS