عنوان المقال عربي
التعليم الدولى وأزمة الهوية الثقافية دراسة تقييميه لبرنامج التعليم الثانوى الأمريكى بمصر
Document Type
Book Review
Keywords English
cultural identity crisis, International education, The Social relation of the Pedagogical Communication, The Habitus
كلمات مفتاحية عربي
أزمة الهوية الثقافية, التعليم الدولي, العلاقة الاجتماعية للاتصال البيداجوجي, الهابيتوس
Abstract English
Abstract: International schools that cultural imprint of their original countries have outgrown in number lately they hold different cultural identity from the Arabic culture in general and from the Egyptian culture in particular. This study aims to emphasize on the cultural identity crisis of the international education system through evaluating American high school education in Egypt. The study relies on cultural capital theory by B.Pierre’s. The main results indicated that American curricula in general and social studies curricula in particular do not emphasize on Arabic cultural identity as students rarely speak in Arabic and show on increased tendency to immigration. The study presents several recommendations directed to the ministry of education, which may help in decreasing the cultural identity crisis for the students of International education. The study recommends; improving Arabic language books and social studies books in shape and content to be equivalent to other foreign books. School principal should be Egyptian, from Egyptian parents, and has no foreign origins. Providing conducting courses on a regular basis for Arabic language, social studies, and national education teacher, explaining their role in developing Arabic identity.
الملخص العربي
انتشرت فى الآونة الأخيرة المدارس الدولية التى تحمل هوية ثقافية تتبع الدولة الراعية لهذا التعليم وبالتالى مغايرة للهوية الثقافية العربية بشكل عام ومصر بصفة خاصة، ومن ثم تهدف الدراسة الحالية بدراسة واقع التعليم الدولى وأزمة الهوية الثقافية من خلال دراسة تقييميه لبرنامج التعليم الثانوية الأمريكى بمصر، معتمدة فى ذلك على نظرية رأس المال الثقافى عند بيير بورديو، ومن أهم ما توصلت الدراسة، أن المناهج الأمريكية بصفة عامة ومنهج الدراسات الاجتماعية باللغة الإنجليزية بصفة خاصة، هى مناهج لاتعمل على غرس الهوية العربية، أن طلاب التعليم الأمريكى لا يتحدثون اللغة العربية إلا فى أضيق الحدود، ورغبة طلاب التعليم الأمريكى فى الهجرة خارج الوطن، وتقدم الدراسة عدة توصيات مقترحات لوزارة التربية والتعليم قد تساعد فى الحد من أزمة الهوية الثقافية لطلاب التعليم الدولى وذلك من خلال: تطوير كتب الدرسات واللغة العربية من حيث الشكل والمضمون بحيث تصبح الكتب فى نفس مستوى الكتب التى تدرس المواد الأجنبية، يجب أن يراعى فى إدارة المدرسة أن يكون المدير مصرى الجنسية ومن والدين مصريين وليس له أصول أجنبية، عمل دورات بشكل مستمر لمدرسى اللغة العربية والدراسات الاجتماعية والتربية الوطنية، لتوضيح دورهم فى ترسيخ الهوية العربية.
Recommended Citation
Osama, alShaima Mohammed
(2019)
"International education and cultural identity crisis
An Evaluation study for American high school education program in Egypt,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 79:
Iss.
2, Article 1.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2019.81626
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2019.81626
Accept Date
2018-04-11
Publication Date
4-1-2019