•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

العدالة التنظيمية والاغتراب الوظيفى دراسة مقارنة بجامعة بنى سويف

اسم الباحث عربي

بيكار محمد شبل

Document Type

Book Review

Abstract English

The study aims at identifying the relationship between Organizational justice along with its different dimensions: distributive justice, procedural and interactional justice in terms of Job alienation along with its different dimensions: powerlessness, meaninglessness, lack of norms, social isolation and self-estrangement among staff members including their assistants and employees at Beni-Suef University. The study relies on a social survey and a comparative approach of a sample of seventy nine staff member including their assistants besides thirty five employees. Furthermore, the present study adopts a measure for both organizational justice and job alienation. The study results affirm a high degree of organizational justice among staff members and their assistants and a moderate level for employees. Distributional justice occupies the first degree after the procedural justice at the second degree after interactional justice at the last degree for both staff members and their assistants. For job alienation measure, a moderate degree for both staff members including their assistants appeared after isolation in the first degree for staff members, assistants and employees. Finally, the results present a statistically important inverse relationship between Organizational justice and job alienation.

الملخص العربي

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين العدالة التنظيمية بأبعادها المختلفة (العدالة التوزيعية – العدالة الإجرائية – العدالة التفاعلية) والاغتراب الوظيفي بأبعاده المختلفة (انعدام القوة - انعدام المعنى - فقدان المعايير – العزلة -غربة الذات) لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم من جهة والموظفين من جهة أخرى. وقد اعتمد البحث على منهج المسح الاجتماعي عن طريق العينة بجانب استخدامه للمنهج المقارن، وتألفت عينة الدراسة من (79) عضو هيئة تدريس ومعاون، بالإضافة إلى (35) موظف. واستخدم مقياس للعدالة التنظيمية وآخر للاغتراب الوظيفي. وأظهرت نتائج الدراسة درجة مرتفعة من العدالة التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم ودرجة متوسطة للموظفين، وقد جاء بعد العدالة التوزيعية في المرتبة الأولى وبعد العدالة الإجرائية في المرتبة الثانية وبعد العدالة التفاعلية في المرتبة الأخيرة لدى كلا من أعضاء هيئة التدريس والموظفين في حين ظهرت درجة متوسطة لكل منهما في مقياس الاغتراب الوظيفي، حيث ظهر بعد العزلة في المرتبة الأولى في كلا من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم والموظفين أيضا. كما أظهرت النتائج العلاقة العكسية ذات الدلالة الإحصائية بين العدالة التنظيمية والاغتراب الوظيفي.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2019.81634

Accept Date

2018-04-11

Publication Date

4-1-2019

Included in

Sociology Commons

Share

COinS