•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تکوين المفهوم وحل المشکلات وعلاقتها بالذاکرة طويلة المدى لدى عينه من مشتتى الإنتباه ذوى صعوبات التعلم والعاديين

اسم الباحث عربي

امثال هادى الحويله

Document Type

Book Review

Keywords English

concept formation, problem solving, long-term memory, learning difficulties

كلمات مفتاحية عربي

تكوين المفهوم, حل المشكلات, الذاكرة طويلة المدى, صعوبات التعلم

Abstract English

This study aims at detecting the relationship between the concept formation, problem solving and long-term memory in a sample of distracting attention people with learning difficulties and normal, the study sample consisted of 300 pupils and female students (N=300) by (150 distracting attention people with learning difficulties and 150 of normal people) with an average age of (10,05±2,18) years. Learning difficulties scale and distractions and solve problems scale, and concept formation and long-term memory were applied, and the results of the study demonstrated the existence of positive correlation between long-term memory, problem solving and the concept formation in children with distracting attention and learning difficulties, and noted the presence of significant differences between the average scores of students with distracting attention with learning difficulties and the average scores of students without disabilities in solving problems, concept formation and long-term memory in the direction of normal people.

الملخص العربي

تهدف هذه البحث كشف العلاقة بين تكوين المفهوم وحل المشكلات والذاكرة طويلة المدى لدى عينة من مشتتي الانتباه ذوي صعوبات التعلم والعاديين، وتكونت عينة البحث من 300 تلميذ وطالبة)، بواقع (ن=150) متشتتو الانتباه ذوي صعوبات التعلم،(ن=150) عاديون) بمتوسط أعمار 10.05 ± 2.18 سنة. طُبق عليهم مقياس صعوبات التعلم وتشتت الانتباه ومقياس حل المشكلات وتكوين المفهوم والذاكرة طويلة المدى، وأسفرت نتائج البحث عن وجود ارتباط موجب دال إحصائياً بين الذاكرة طويلة المدى وكل من حل المشكلات وتكوين المفهوم لدى الطلبة مشتتي الانتباه ذوي صعوبات التعلم والعاديون، كما لُوحظ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلبة مشتتي الانتباه ذوي صعوبات التعلم ومتوسط درجات الطلبة العاديين في حل المشكلات وتكوين المفهوم والذاكرة طويلة المدى في اتجاه العاديين.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2019.81692

Accept Date

2018-04-11

Publication Date

7-1-2019

Included in

Psychology Commons

Share

COinS