•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

سد الثغرات قارئ "مونولوج" هارولد بينتر

اسم الباحث عربي

تهاني محمد سعيد الجارحي

Document Type

Book Review

Keywords English

Pinter, Reader-response criticism, absurdity, Monodrama, dramatic monologue, time and unconsciousness

كلمات مفتاحية عربي

بنتر- نظرية التلقي, العبث - المونودراما - المونولوج الدرامي - الزمن - اللاوعي

Abstract English

This paper attempts to study the role of the reader in one of Pinter's short memory plays, Monologue, using the theory of Wolfgang Iser concerning the gaps which the text leaves blank. Filling these gaps, the reader plays an important role in completing the text and reaching to the satisfaction which leads to a psychological equilibrium. The reader becomes a partner in the process of authoring a text. This paper is divided into two parts; the first part is a general introduction to the theory of the reader in general, and the theory of filling gaps as introduced by Wolfgang Iser in his book entitled "The Act of Reading". The second part is an application of this theory on Harold Pinter's play entitled "Monologue". The paper raises the question of how Monologue is full of gaps and the reader tries to fill them. Monologue is a monodrama intended to portray the inner conflict of the narrator till the end. Through a long solo speech, the monologist is confined to his memories, unable to flee or even to communicate with the outside world. He becomes incapable of getting rid of his feeling of loneliness in an absurd society that deserted him, leaving him to undergo a feeling of futility, vacuity and a profound sense of void.

الملخص العربي

يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على دور القارئ في إحدى المسرحيات الصغرى لهارولد بنتر كرائد من رواد ما بعد الحداثة. تحديدًا يريد الباحث أن يستعين بنظرية ولفجانج إيزر في ملء الفجوات التي يتركها النص ليملأها القارئ. ومسرحية مونولوج (1973) تبرز نمط درامي من الحوار وهو المونودراما التي يؤديها بطل واحد يرسم لنا صورة من الذاكرة اختلطت فيها مشاعر الوحدة والعجز عن التواصل مع الآخر فأصبح مشوشًا عاجزًا عن تحديد هويته ويشعر بعبثية وجوده. يبنى بنتر مسرحيته معتمدًا على الصراع داخل شخصية ذلك البطل بحيث يتطور وفقا لما يطرأ على الذاكرة لا على الأحداث الخارجية ليبرز الصراع النفسي داخل العقل الباطن لذلك البطل . يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على دور القارئ في إحدى المسرحيات الصغرى لهارولد بنتر کرائد من رواد ما بعد الحداثة. تحديدًا يريد الباحث أن يستعين بنظرية ولفجانج إيزر في ملء الفجوات التي يترکها النص ليملأها القارئ. ومسرحية مونولوج (1973) تبرز نمط درامي من الحوار وهو المونودراما التي يؤديها بطل واحد يرسم لنا صورة من الذاکرة اختلطت فيها مشاعر الوحدة والعجز عن التواصل مع الآخر فأصبح مشوشًا عاجزًا عن تحديد هويته ويشعر بعبثية وجوده. يبنى بنتر مسرحيته معتمدًا على الصراع داخل شخصية ذلک البطل بحيث يتطور وفقا لما يطرأ على الذاکرة لا على الأحداث الخارجية ليبرز الصراع النفسي داخل العقل الباطن لذلک البطل .

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2019.81792

Accept Date

2018-04-12

Publication Date

7-1-2019

Share

COinS