عنوان المقال عربي
جوانب التعددية في أدب الأطفال: قصة الأرنب بيتر لبيتريكس بوتر كمثال
Document Type
Book Review
Keywords English
Key Words: children’s literature, multimodality, interdisciplinary, Beatrix Potter, Peter Rabbit
كلمات مفتاحية عربي
أدب الأطفال, تعدد الوسائط, الدراسات البينية, بيتريكس بوتر, الأرنب بيتر
Abstract English
This research, entitled Aspects of Multimodality in Children’s Literature: Beatrix Potter’s The Tale of Peter Rabbit as an Example, studies six of the most important multimodal aspects in children’s literature. These are design, text-image association, typography, colour, space and size. Beatrix Potter’s The Tale of Peter Rabbit is taken as an example. The research shows that multimodalities cannot be done without when evaluating children’s literature. It shows that modalities (modes), especially pictures, are indispensible carriers of meaning that should be considered side by side with the text. The research highlights the history and development of the modalities and their associations with children’s literature. The research explores some of the key terms in both children’s literature and multimodality. The conclusion asserts the importance of evaluating children’s literature according to the criteria provided which makes children’s literature different from adults’ literature.
الملخص العربي
يدرس هذا البحث, المعنون , صور تعدد الوسائط في أدب الأطفال: حكاية الأرنب بيتر للكاتبة بيتركس بوتر نموذجا, ست من أهم الوسائط في أدب الأطفال و هي: التصميم و العلاقة بين النص و الصورة و الألوان و المساحة و الحجم. يتم تطبيق هذه المفاهيم على عمل حكاية الأرنب بيتر للكاتبة البريطانية بيتركس بوتر. يظهر البحث أهمية توظيف هذه الوسائط في أدب الاطفال و كيف أن هذه الوسائط أصبحت من أهم خصائص هذا النوع من الكتابة. يلقي البحث الضوء على نشأت و تطور هذه الوسائط و ارتباطها بأدب الأطفال. يخلص البحث الى أن أدب الاطفال له خصائصه و سماته التي تميزه عن أدب الكبار و من ثم يجب وضع هذه المعايير في الاعتبار عند تقييم أعمال أدب الأطفال.
Recommended Citation
Al-Laithi, Muhammad Ahmed Mustafa
(2019)
"Aspects of Multimodality in Children’s Literature: Beatrix Potter’s The Tale of Peter Rabbit as an Example,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 79:
Iss.
4, Article 4.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2019.81809
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2019.81809
Accept Date
2018-04-12
Publication Date
10-1-2019