•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

العنف الطلابي "بين الواقع الأسري والتحريض المجتمعي"

اسم الباحث عربي

حوته حسين سعد حسين

Document Type

Book Review

Abstract English

The aim of this study is to identify the family and societal factors that influence the spread of student violence in our Egyptian society. The study was conducted on a sample of 300 students belonging to four secondary schools (male technical, female technical, male general and female general) through the design of a questionnaire form, a measure of parenting methods and methods of punishment, and several statistical methods, such as: SPSS program, T. Test, contrast analysis, Pearson correlation coefficient, and regression analysis. The results of the study revealed the impact of parental treatment methods, the social and economic level of the family, the means of communication and social communication, peer groups, and methods of school punishment on the violence of the study sample of the four schools. Finally, the results indicated that student violence is related to the methods of school punishment, followed by negative parental treatment methods students, and then the peer group.

الملخص العربي

تهدف هذه الدراسة بوجه عام إلى التعرف على العوامل الأسرية والمجتمعية المؤثرة في انتشار ظاهرة العنف الطلابي في مجتمعنا المصري، حيث أجريت الدراسة على عينة مکونة من (300) طالبًا وطالبةً ينتمون إلى أربع مدارس ثانوية (ذکور فني-إناث فني- ذکور عام- وإناث عام) من خلال تصميم استمارة مقابلة، ومقياس لأساليب المعاملة الوالدية وأساليب العقاب المدرسي، باستخدام المنهج المقارن، وطريقة المسح الاجتماعي، وعدة أساليب إحصائية، تمثلت في: برنامج SPSS، ومعامل ألفا کرونباخ، واختبار T.Test، وتحليل التباين، ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل الانحدار. وقد کشفت نتائج الدراسة إلى تأثير أساليب التنشئة الوالدية، والمستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة، ووسائل الاتصال والتواصل الاجتماعي، وجماعات الأقران، وأساليب العقاب المدرسي على ممارسة العنف لدى عينة الدراسة من المدارس الأربع. وأخيرًا أشارت نتائج الدراسة إلى أن العنف الطلابي يرتبط بأساليب العقاب المدرسي، يليها جماعة الأقران. ثم سلبية أساليب المعاملة الوالدية الطلاب.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2019.81805

Accept Date

2018-04-12

Publication Date

10-1-2019

Share

COinS