•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

توظيف حکايات الحيوان الشعبية في النص المسرحي الموجه للطفل )شوقي حجاب صلاح عبدالسيد أنموذجين

اسم الباحث عربي

شيماء فتحي عبد الصادق

Document Type

Editorial

Abstract English

Animal recruitment in the theatrical text is considered a renewable, artistic, and figurative technique. It was done ingenuity by Aristophanes in "Frogs Play" in the Greek theatre. Then there are many attempts, but certainly, their recruitments are different, the goal from a writer to another and from text to another. In this research, the researcher tried to play on the recruitment in the theatrical text guided to the child by two writers who are well known by their plenty production and its high value, Shawki Hijab and Abd Al-Sayed. In Shawki Hijab's play "Ghazala La La", he tries to assure the education value against ignorance and bravery against fear. Also the text assures that education is the strongest weapon which defeats other weapons anytime. Salah Abd Al-Sayed has a completely different game. In an excessive simplicity, he asks a question, " What does happen if each creature refrains from doing its role?". The answer came out very loudly through "Cock Rebellion" on its role in the life and the result of that from harm leads to death and the surrounding irony. Thus each text presents its message on the animal's tongue by different shapes, but the message is obvious and clear.

الملخص العربي

يعد توظيف الحيوان في النص المسرحي تقنية فنية رمزية، فعلها بب ا رعةة اريسةتوفانيفةةةي مسةةةرحية اليةةةساد فةةةي المسةةةر اليونةةةاني، وتوالةةةل المحةةاوبل لتةةةن بتةةة ت تيةةةد ي تلةةةفالتوظيف، والهدف من تاتب لآ ر، ومن نص لآ ر، وفي هذا البحث حاولةل الباحةةة اللعةبعلةي التوظيةف فةي الةنص المسةرحي المودةک لليسة لةده تةاتبين ملإةهود لهمةا ب ة ا زر ا نتةا ،وارتسةا ميمتةک شوي ي حبواصلا يصو ا عبود ال ويد(، فسةي مسةرحية الغ ا زلولا اا لةد شوي يحبوواص حةةاو الم لةةف مةةن کلهةةا الت تيةةد علةةي ميمةةة العلةةق مقابةة الده ،واللإةةداعة مقابةةال ةوف، بة دتةد الةنص علةي دن العلةق هةو السةک ا مةوه، الةذ يهةزق د سةک بة ومةل،دما ص ا عبد ال يد فلعبتک م تلسة تمامًا، هو فةي بسةاية لإةديد يسة سة با مةاذا لةو امتنةت م لوق عن القياق بدوره الم لوق من ددلک؟ لي ر الدواب صار ا منيلقًا من ک تمردالديک علي دوره في الحيا ، وما تعرض لک من د ا رء ذلک من دذه وص لحد المول وس ريةمةن المحييةين بةک، وهتةذا يقةةدق تة نةص رسةالتک علةةل لسةان الحيةوان بلإةت م تلةةف ب دنالرسالة وايحة ودلية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2020.100127

Accept Date

2019-07-02

Publication Date

4-1-2020

Share

COinS