•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

التَّناصُ الحِجَاجِي عِنْدَ سَهْلِ بنِ هَارُونَ رِسَالَتِهِ (فِي البُخْلِ) نَمُوذَجًا

اسم الباحث عربي

فاطمة عويس السيد علي الشيخ

Document Type

Editorial

Abstract English

This research studies the argumentative intertextuality in a message (about stinginess) written by Sahl Bin Harun. The aim of the research is to uncover the intertextuality as an argumentative strategy that formed the text. The text is full of quotations through which Sahl could conquer the mind of the Arab reader and the text included a challenge for the Arab value of generosity. I followed the analytical descriptive inductive approach through employing its various procedural mechanisms. The research led to some results, the most prominent of which is that Sahl tried to form an exceptional model in order to make his stinginess acceptable through criticizing the Arab value of generosity, so he quoted the others’ sayings and situations to support his argumentation. Moreover, Sahl argued by using the absolute majority of others’ sayings and actions so that the text acquires a special status since the intertextuality is the most successful and powerful argumentative tool to confute his opponent, who may reject the opinions of Sahl due to the psychological rejection of Sahl himself. Therefore, Sahl used a diverse intertextual argumentative tool comprising the religious, literary and historical heritage in order to encircle the reader’s intellect through his knowledge stock.

الملخص العربي

يختص هذا البحث بد ا رسة التناص الحجاجي في رسالة )في البخل( لسهل بنهارون، للکشف عن التناصية بوصفها است ا رتيجية حجاجية کونت نسيج النص عبر علائقت ا رثية؛ فالنص محل تقاطعات لا تحصى من الاستشهادات والاستدعاءات الخارجية التي نفذسهل من خلالها إلى حجاج المتلقي العربي بوجه عام، واحتوى الط رح على تح د لقيمة الکرمالعربية، کما حرک ا رفدا ت ا رثيا منفتحا على عدة مرجعيات، ل ي ک و ن المشهد الحواري عبرمرجعية تتفق مع فکر المتلقي إن لم يتعداه إلى عاطفته ووجدانه. وقد خلص البحث إلىمجموعة من النتائج؛ أبرزها أن سهلا حاول بناء نموذج استثنائي لتقبل فکرة بخله عبر نقضقيمة الکرم العربية، فاستدعى أقوال الآخرين ومواقفهم لبؤرة حجاجه، وکذلک لم يحتج سهلبمجمل أقواله وأفعاله في الأغلب الأعم مقارنة بالأکثرية المطلقة للآخر قولا وعملا، - -ليکتسب الخطاب وضعية خاصة بوصف التناص الآلية الحجاجية الأکثر نجاعة وقوة فيإفحام خصمه الذي قد يرفض بدوره ما يدور على لسانه من أ ا رء نتيجة الرفض النفسيلشخصه، فاستخدم آلية حجاجية تناصية متنوعة؛ ما بين الموروث الديني والأدبي والتاريخي،ليطوق المتلقي فکريا عبر رصيده المعرفي على اختلافه وتنوعه.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2020.100110

Accept Date

2019-08-02

Publication Date

4-1-2020

Share

COinS