عنوان المقال عربي
الشراکة بين معلمة الروضة والأمهات فى تنمية القيم الاجتماعية لطفل الروضة
Document Type
Original Study
Abstract English
Early childhood is one of the most important stages in building the personality of the human being, forming consciousness, guiding his behavior and shaping his values. The child is at this stage vulnerable to direction, formation and acquiring the characteristics of good citizenship that make him an active member of the future society. Twenty one. Values The perceptions of the behavior of the child in life situations determine the terms of acceptance or rejection, which stem from the social experience and unite his personality, which is a common element in the formation of social construction and individual personality. A child is not born and has social values, but his social values are shaped by the social norms of the society in which he lives. The kindergarten study aims at developing social values and acquiring kindergarten children for these values. Therefore, the present study adopts a strategy to develop the role of kindergarten teacher and the role of mothers of children in the development of children's social values and to find a mechanism for increasing children's values. The partnership between kindergarten teacher and mothers in the development of social values of children in the pre-school stage.
الملخص العربي
تعد مرحلة الطفولة المبكرة من أهم المراحل في بناء شخصية الإنسان، وتشكيل وعيه وتوجيه سلوكه وتكوين قيمه، إذ أن الطفل في هذه المرحلة يكون قابلاً للتأثر والتوجيه والتشكيل، واكتساب خصائص المواطنة الصالحة التي تجعل منه عضواً فعالاً في مجتمع المستقبل، وتكفل له التوافق مع متطلبات القرن الحادي والعشرين. القيم تصورات توجه سلوك الطفل في المواقف الحياتية تحدد أحكام القبول أو الرفض، وهي تنبع من التجربة الاجتماعية وتتوحد بها شخصيته، وهي عنصر مشترك في تكوين البناء الاجتماعي، والشخصية الفردية. والطفل لا يولد ولديه قيم اجتماعية، ولكن تتشكل قيمه الاجتماعية نتيجة اكتسابه للمعايير الاجتماعية الخاصة بالمجتمع الذي يعيش فيه. ويتم اكتساب طفل الروضة للقيم الاجتماعية من مواقف الحياة اليومية، ولما كانت مرحلة رياض الأطفال تهدف إلى تنمية القيم الاجتماعية، واكتساب طفل الروضة لهذه القيم ، لذا تقوم الدراسة الحالية بتبنى استراتيجية لتطوير دور معلمة الروضة ودور أمهات الأطفال فى تنمية القيم الاجتماعية للأطفال ، وإيجاد آلية لزيادة الشراكة بين معلمة الروضة والأمهات فى تنمية القيم الاجتماعية للأطفال فى مرحلة ماقبل المدرسة.
Recommended Citation
Al - Suhail, Shaimaa Nayef
(2020)
"The partnership between the kindergarten teacher and the mothers in developing the social values of kindergarten child,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 80:
Iss.
3, Article 13.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2020.115338
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2020.115338
Accept Date
2020-04-26
Publication Date
7-1-2020