•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

النص الخافية قراءة فى نص الراعى النميرى على الدار بالرامنتين

اسم الباحث عربي

فاطمة الزهراء محمد فوزي

Document Type

Original Study

Abstract English

The text is primarily a human text that searches for life, the life of the ruins, the peace that has passed away With the happiness of man in every place and time, he is rewarded for his individuality, which has been trampled against his will. By the power of the group, and that soul was left devoid of something there is a long-term, close feeling It can only be obtained by hardships, but it is not all souls, for it is the sublime, sublime, luminous souls with what God has endowed them with. It alone has an extraordinary ability to probe the depths of itself, which represents all selves in a clear creative experience The impact on these individuals, as it was deeply affected by them before the moment the text was created. The reading of the heritage text was according to the modernity of the vision, which was represented here in the analysis method. The psychological aspect is imperative to ensure its continuity and to reveal in it universal human contents that are expanding in breadth. The vision and its compatibility with the content and depth of the text, and there is no doubt that the ancient Arabic text represented a special model The journey of poetic creativity throughout the human ages in expressing the human being of that ancient world In that part of the land that carries a specificity that has a clear impact on everything that was launched there From creativity, then expressing his existential, social and psychological problems, which converge at a point A clear convergence with what stirs in the soul of his people at all times and places, which is what makes From applying the new critical visions to the old text, trying to carry a lot of hope in The response of the text to a critical mirror is accurate and appropriate to its nature.

الملخص العربي

النص نص إنساني في المقام الأول يبحث عن الحياة حياة الطلل السلام الذي رحلبسعادة الإنسان في کل مکان وزمان ج اّ رء ما اجتزيء رغمًا عنه من فرديته التي سُحقتبفعل سلطة الجماعة وترکت تلک الروح خاوية من شيء هنالک بعيد المدى قريب الشعور لنيُنال إلا بشقّ الأنفس، لکنها ليست کل الأنفس إنها الأنفس العالية العليّة النيّرة بما حباها اللهوحدها من قدرة خارقة على سبر أغوار ذاتها التي تمثل کل الذوات في تجربة إبداعية جليةالتأثير في هؤلاء الأف ا رد، کما کانت عميقة التأثر بهم قبل لحظة خلق النص.لقد کانت ق ا رءة النص الت ا رثي وفق حداثية الرؤية التي تمثّلت هنا في منهج التحليلالنفسي أم اً ر حتميًا لضمان استم ا رريته والکشف فيه عن مضامين إنسانية عالمية تتسع باتساعالرؤية ومواءمتها لفحوى النص وعمقه، ولا شک أن النص العربي القديم مثّل نموذجًا خاصًالرحلة الإبداع الشعري على مر العصور الإنسانية في التعبير عن إنسان ذلک العالم القديمفي تلک البقعة من الأرض التي تحمل خصوصية لها أثرها الواضح في کل ما انطلق فيهامن إبداع، ثم التعبير عن مشکلاته الوجودية والاجتماعية والنفسية والتي تلتقي في نقطةتلاق جلية مع ما يختلج في نفس بني جلدته في کل زمان ومکان، وهو الأمر الذي يجعلمن تطبيق الرؤى النقدية الجديدة على النص القديم محاولة تحمل الکثير من الأمل فياستجابة النص لمرآة نقدية دقيقة ومناسبة لطبيعته .

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2020.115414

Accept Date

2020-03-26

Publication Date

7-1-2020

Share

COinS