•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الجماليات الانعكاسية للتضمين في مسرحية "ممثلون بحسن نية"

اسم الباحث عربي

هايدى سامى زكى

Document Type

Original Study

Abstract English

This study presents a new study of Marivaux’s Les Acteurs de bonne foi in a reflexive perspective that highlights the stratified nature of the links between the characters and their relationship to space and time. If the space is doubled by the play of the characters, the actors constantly move between the status of actor and spectator, which allows them to take a distanced look at their partners and to question their relationship. The psychosocial confrontation of oneself with the other is underlined by the use of tools of heterotopy and mise en abyme. The questions of rupture or continuity on the theatrical level appear in a condensed temporality and in a will to return to the starting point in search of euphoria illustrating the entertaining scope of the play. The actantial sequences multiply because of this dynamic and result in a balance in the relations of force sought throughout the plot.The character's freedom to move from being a comedian to being a spectator provokes insecurity in his relationship with the other and makes love relationships extremely tense. The suspense created by this tension reveals the success of the love trial concocted at the beginning and strengthens the characters in their desire to unite with their partner.

الملخص العربي

تقدم هذه الدراسة قراءة تحليلية جديدة لمسرحية ماريفو "ممثلون بحسن نية" من منظور انعكاسي يسلط الضوء على الطبيعة المتشابكة للعلاقات بين الشخصيات وارتباطهم بالزمان والمكان. تتضح ثنائية المكان من خلال تصرف الشخصيات، لكنها تأخذ بعدا أعمق في تنقلها المستمر بين حالة الممثل والمشاهد، مما يتيح لها فرصة إلقاء نظرة عامة على شركاء العرض والتساؤل حول علاقاتهم. ويسهم استخدام أدوات تحليل التباين المكاني والتضمين في إلقاء الضوء على المواجهة النفسية-الاجتماعية للذات مع الآخر. يتجلى مفهوم توقف أو استمرارية المستوى المسرحي في زمان مضغوط ومكثف وفي رغبة للعودة إلى نقطة البداية بحثًا عن النشوة التي تذكرنا بالهدف الترفيهي للمسرحية. كما تتضاعف التسلسلات الفعلية بفضل هذه الديناميكية لتؤدي أخيرًا إلى توازن في علاقات القوة بين الشخصيات، ذلك التوازن المنشود طوال مراحل تطور الحبكة الدرامية. إن حرية الشخصية في الانتقال من حالة ممثل ​​إلى متفرج تثير لديه شعور بانعدام الأمان في علاقته مع الآخر وتجعل علاقات الحب متوترة للغاية. يكشف التشويق الناشئ عن هذا التوتر عن نجاح الشخصيات في اختبار المشاعر المعد منذ البداية ويؤكد رغبتها في الارتباط بشريكها.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2020.115433

Accept Date

2020-02-26

Publication Date

7-1-2020

Share

COinS