•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تعبيرية الإلقاء وإيقاع الشعر أداء بردة البوصيري نموذجًا

اسم الباحث عربي

احمد عادل عمار

Document Type

Original Study

Abstract English

This study attempts to approach two parallel arts that complement each other, namely poetry and recitation. As the good poet in the beginnings was only a good reciter / performer at the same time, so if he lost the means through which he presents his creativity, then how can he communicate with his audience and the recipients of this creativity?! Poets were competing with each other to create poetry - on the one hand - and to communicate this literary work to the recipient in a way that is no less creative - on the other hand. Rhythm is the mainstay on which both arts are based. Rhythm is the characteristic that distinguished poetry throughout its history, and took it out of the circle of ordinary speech. Rhythm - also - is the heart of the art of diction, so diction is the art of pronouncing words, and the art of pronouncing speech is the art of dealing with the human voice and adapting it to communicate the connotations that the speaker wants to present to the recipient, in an attractive and tireless way. This study chose to begin first with the theoretical side - taking description and analysis as its approach - by examining the most important terms of the art of diction to which Abd al-Warith Aser, the author of the major book "The Art of Diction", was exposed. Then I approached the practical side through the performance of Burda Al-Busiri's poem by some of the most important performers in the twentieth century, trying to explain the dialectical relationship between the two arts, and the impact of recitation methods on the rhythm of poetry.

الملخص العربي

تحاول هذه الدراسة الاقتراب من فنين موازيين يکمل کل منهما الآخر، وهما الشعر والإلقاء؛ حيث لم يکن الشاعر الجيد في البدايات إلا ملقيًا/ مؤديًا جيدًا في الوقت ذاته، فإذا فقد الوسيلة التي يقدم من خلالها إبداعه، فکيف له -إذن- أن يتواصل مع جمهوره ومتلقي هذا الإبداع؟! کان الشعراء يتسابقون فيما بينهم على إبداع الشعر -من ناحية- وعلى توصيل هذا العمل الأدبي إلى المتلقي بطريقة لا تقل إبداعًا -من ناحية أخرى.والإيقاع هو الرکيزة الأساسية التي يقوم عليها کلا الفنين، فالإيقاع هو الخصيصة التي ميزت الشعر عبر تاريخه، وٍأخرجته من دائرة الکلام العادي. والإيقاع -أيضا- هو لب فن الإلقاء، فالإلقاء هو فن النطق بالکلام، وفن النطق بالکلام هو فن التعامل مع الصوت الإنساني وتطويعه لتوصيل الدلالات التي يريد الناطق تقديمها للمتلقي، وذلک بطريقة جذابة لا ملل فيها.وقد اختارت هذه الدراسة أن تبدأ أولا بالجانب النظري –متخذة الوصف والتحليل منهجا لها- من خلال الوقوف على أهم مصطلحات فن الإلقاء التي تعرض لها عبد الوارث عسر صاحب الکتاب العمدة "فن الإلقاء" ثم اقتربت من الجانب التطبيقي عبر الأداء الذي قدمه نخبة من أهم المؤدين في القرن العشرين لقصيدة بردة البوصيري، محاولة بيان العلاقة الجدلية بين الفنين، وتأثير طرق الإلقاء على إيقاع الشعر.وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها أن فن الإلقاء بطرقه ومناهجه المختلفة، ومصطلحاته، لها تأثير کبير على خلخلة إيقاع الشعر العربي، وربما کان لذلک أثر کبير في إعادة النظر في إيقاعات الشعر العربي في العصر الحديث، والتجديد فيها.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2020.122195

Accept Date

2017-03-08

Publication Date

7-1-2020

Share

COinS