•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تحليل الارتباط المکانى للأنشطة التجارية والخدمية على جانبى شارع فيصل بمدينة الجيزة دراسة فى الجغرافيا الاقتصادية باستخدام نظم المعلومات الجغرافية

اسم الباحث عربي

محمد ربيع فرج

Corresponding Author

ربيع فرج, محمد

Document Type

Original Study

Keywords English

Key words: Giza, Faisal Street, Trade Centrality, Marketing geography, Geography of trade

كلمات مفتاحية عربي

مدينة الجيزة, شارع فيصل, المرکزية التجارية, جغرافية التسوق, جغرافية التجارة

Abstract English

The study of streets, centers, and commercial complexes is a relatively recent branch of economic geography. This study attempts to shed light on "Faisal Street”, which is one of most important streets in Giza in terms of commercial activity. The study monitors and studies the commercial activities in terms of their patterns and classifications with the aim of highlighting the commercial and service importance of this street, which has 1806 commercial store, according to the researcher. The study aims to reach the prevailing commercial pattern, and then determine the most influential commercial activities in the street. This is done by examining the geographical characteristics of commercial uses and identifying the numerical, qualitative and survey complex of the commercial and service establishments on the street and the characteristics of shoppers. Finally, this study tries to identify the problems facing shoppers there, mainly the congestion of the street, finding some solutions, and suggestions to solve these problems.

الملخص العربي

تحليل الارتباط المکانى للأنشطة التجارية والخدمية على جانبى شارع فيصل بمدينة الجيزة دراسة فى الجغرافيا الاقتصادية باستخدام نظم المعلومات الجغرافية تعتبر دراسة المراکز والمجمعات التجارية من الفروع الحديثة نسبيًّا فى الجغرافيا الاقتصادية. وتأتى هذه الدراسة فى محاولة لتسليط الضوء على أحد الشوارع المهمة فى النشاط التجارى فى مدينة الجيزة وهو "شارع فيصل" باعتباره شارعًا محوريًا بالمدينة وذلک من خلال رصد ودراسة الأنشطة التجارية من حيث أنماطها وتصنيفاتها؛ بهدف إبراز الأهمية التجارية والخدمية للشارع والبالغ عددها 1806 منشأة حسب الرفع الميدانى للباحث، کما تهدف الدراسة إلى الوصول إلى النمط التجارى السائد، ومن ثم تحديد أکثر الأنشطة التجارية تأثيرًا فى المرکب التجارى للشارع، وذلک من خلال الوقوف على الخصائص الجغرافية للاستخدامات التجارية، ومعرفة المرکب العددى والنوعى والمساحى للمنشآت التجارية والخدمية بالشارع وخصائص المتسوقين فى الأنشطة التجارية به، وأخيرًا تحاول هذه الدراسة الوقوف على المشکلات التى تواجه المتسوقون من الشارع والتى تمثل معظمها فى ازدحام الشارع، کما تسعى الدراسة إلى إيجاد بعض الحلول والمقترحات لعلاج هذه المشکلات.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.62972.1078

Accept Date

2021-03-31

Publication Date

4-1-2021

Included in

Geography Commons

Share

COinS