•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

عملين ابداعيين حديثين في اخراج لعبة الحب والصدفة : قراءة سيميوطيقية

اسم الباحث عربي

هايدى سامى زکى

Document Type

Original Study

Abstract English

The Marivaux’s theater has a range of plots of socio-psychological significance that can fit into a semiotic system open to multiple modern interpretations, which is why it continues to arouse the interest of current directors. The work on the revival of Marivaux's comedies questions the representation of the game in two recent productions of Le jeu de l’amour et du hasard : the first, by Jean Liermier, performed at the Carouge Atelier Theater in Geneva in 2008, offers a new vision of the instability of social relations. The second show, created by Galin Stoev, presented in 2011 at the Comédie Française, focuses on female characters, as organizers of an event redefining the foundations of love. In both cases, the scenographic creation reflects a desire for aesthetic innovation by reconstituting in its own way the stages of a specific female game which favors the use of a carnival perspective, orchestrated by tricks, in order to question patriarchal power. The choice of the components of the show : decor, lighting and costumes, inscribes the characters in an informational and pictorial polyphony testifying to the validity of this perspective. A disguise mechanism takes place, conditioning an antagonism between the characters, which increases the dramatic tension, but ends up confirming the axial idea of ​​a return to the starting point in Marivaux's dramaturgy.

الملخص العربي

يحتوي مسرح ماريفو على مجموعة من الحبکات ذات الطابع الاجتماعي والنفسي التي تندرج في نظام سيميوطيقي مفتوح يقبل العديد من التفسيرات الحديثة ، وهو ما يفسر سبب استمرار هذا المسرح في جذب اهتمام المخرجين الحاليين. ترتکز الدراسة علي إعادة تناول الأعمال الکوميدية لماريفو، وبصفة خاصة التمثيل الدرامي للحيلة في إخراجين حديثين لکوميديا لعبة الحب والصدفة کانا قد حققا نجاحًا کبيرا وقت عرضهما : الأول هو لجان ليرمييه على مسرح کاروج أتيليه بجنيف عام 2008 حيث يقدم المخرج رؤية جديدة تناقش عدم الاستقرار في العلاقات الاجتماعية. والعرض الثاني هو للمخرج جالين ستويف ، الذي عرض مسرحيته عام 2011 على مسرح الکوميدي فرنسيز. وهو يرکز الانتباه على الشخصيات النسائية کمنظمات لشکل من الاختبارات يشير إلى الرغبة في إعادة تحديد أسس الحب . في الحالتين قيد الدراسة ، يترجم الإبداع السينوجرافي الرغبة في الابتکار الجمالي من خلال إعادة بناء مراحل اللعبة النسائية التي تفضل استخدام منظور الکرنفال ، وتتخلله الحيل، للتشکيک في السلطة الأبوية. اختيار مکونات العرض: الديکور والإضاءة والأزياء ، يضع الشخصيات في تنوع معلوماتي وتصويري يشهد على صحة هذا المنظور. تظهر هنا أهمية استخدام آلية للتخفي تبرز التناقض بين الشخصيات ، مما يزيد من التوتر الدرامي. لکن ينتهي المطاف بالتصديق على الفکرة المحورية المتمثلة في العودة إلى نقطة البداية في الخطاب الدرامي عند ماريفو.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.179249

Accept Date

2021-06-22

Publication Date

7-1-2021

Share

COinS