•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

التسمية السريعة للحروف والأشکال ومدى تنبؤها بترميز المعلومات الصوتية في الذاکرة العاملة لدى المعسرين حسابياً (دراسة عبر ثقافية)

اسم الباحث عربي

امثال الحويلة, مسعد نجاح ابو الديار

Document Type

Original Study

Keywords English

Phonological memory, Rapid Object Naming, and Rapid letters Naming, Working Memory, Dyscalculia

كلمات مفتاحية عربي

ترميز المعلومات الصوتية, التسمية السريعة للحروف والأشکال, الذاکرة العاملة, العسر الحسابي

Abstract English

The study sought to establish the relationship between the rapid naming of letters and objects and the Phonological memory, as well as the differences between males and females, and the extent to which they are predicted by Phonological memory of Students with Dyscalculia. The comparative descriptive study was used. The core sample of the study consisted of 400 students with Dyscalculia from the primary school in Kuwait and Egypt, with about 200 Kuwaiti and 200 Egyptian students aged between 7 and 9 years, Phonological memory (acoustic memory), and the test of the rapid naming of letters and objects. The results are as follows :There is a negative statistical correlation between Phonological memory and the rapid naming of letters and objects in the male and female sample, Gender differences in: The fast naming of letters and objects for females, Gender differences in: Phonological memory for males, There are differences between Kuwaitis and Egyptians in: The fast naming of letters and objects for the Egyptians. There are differences between Kuwaitis and Egyptians in: Phonological memory for Kuwaitis. The rapid naming of letters and objects has contributed to the prediction of Phonological memory in sample.

الملخص العربي

ملخص الدراسة: هدفت الدراسة معرفة العلاقة بين التسمية السريعة للحروف والأشکال وترميز المعلومات الصوتية (الذاکرة الصوتية)، وکذلک معرفة الفروق بين الذکور والإناث في متغيرات الدراسة ومدى تنبؤ ترميز المعلومات الصوتية بالتسمية السريعة للحروف والأشکال لدى المعسرين حسابياً. وتکونت عينة الدراسة الأساسية من (400) من طلاب المرحلة الابتدائية المعسرين حسابياً بالکويت ومصر بواقع (200) من الطلاب الکويتيين و(200) من الطلاب المصريين، وتراوحت أعمارهم بين 7-9 سنوات، وطبق اختبار الذاکرة الصوتية (ترميز المعلومات الصوتية)، واختبار التسمية السريعة للحروف والأشکال. وأسفرت النتائج عن وجود ارتباط سالب دال إحصائياً بين ترميز المعلومات الصوتية والتسمية السريعة للحروف والأشکال، کما تبين وجود فروق بين الذکور والإناث في التسمية السريعة للحروف والأشکال في اتجاه الإناث.وعلى الجانب الآخر تبين وجود فروق بين الذکور والإناث في ترميز المعلومات الصوتية في اتجاه الذکور، ولوحظ وجود فروق بين الکويتيين والمصريين في: التسمية السريعة للحروف والأشکال في اتجاه المصريين وعلى الجانب الآخر تبين وجود فروق بين الکويتيين والمصريين في ترميز المعلومات الصوتية في اتجاه الکويتيين ، کما لوحظ أن سرعة التسمية السريعة للحروف والأشکال أسهمت في التنبؤ بترميز المعلومات الصوتية لدى عينة الدراسة.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.61179.1064

Accept Date

2021-02-23

Publication Date

7-1-2021

Included in

Psychology Commons

Share

COinS