•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تشکيل الصورة الشعرية فى منتصف الليل لمريد البرغوثى

اسم الباحث عربي

هانم الشامى

Corresponding Author

الشامى, هانم

Document Type

Original Study

Keywords English

formation, Image, Symbol, Tag, reference

كلمات مفتاحية عربي

التشکیل, الصورة, الرمز, العلامة, الإشارة

Abstract English

The research studies the poetic image formation of Murid Al-Barghouti in "the middle of the night"; to observe the shift and displacement from the region of image formation to different region based on the change provided by perception. This aesthetic composition is a way to recognize the essence of the text, and images included that generate a cultural and emotional intensity stem from being an implicit and declarative discourse loaded with poetic expressions. The poet relied on; the image displacement with its variable elements, and the symbol that employed the desired and the imaginative in a text that has its uniqueness in representation and expression. Therefore, the research will discuss the formation of the image as a constituent element related to generating a text with an aesthetic nature, and a vision that possesses the power of an apparent presence; contrast to others; for having a superseded language. It is a language of creation; suggestion, foundation, and revolution that pushes for surpass, to rebuild the lived reality into an imagined reality that differs from the first without canceling or obliterating it.

الملخص العربي

يمثل تشکيل الصورة الشعرية ضرورة فنية وأسلوبية وتعبيرية فى النص الإبداعى فهى الرؤيا التى تخلق للنص کينونته، بوصفها محورًا يتعلق بتوليد نص ذى طبيعة جمالية. ويدرس البحث تشکيل هذه الصورة عند مريد البرغوثى فى "منتصف الليل"؛ ليرصد التحول والانزياح من منطقة تشکيل الصور إلى منطقة أخرى تقوم على صعيد التغيير الذى يقدمه الإدراک. هذا التشکيل الجمالى وسيلة للتعرف على کنه النص، وما يشمله من صور تولد کثافة ثقافية وشعورية تنبع من کونها خطابًا ضمنيًّا وتصريحيًّا محملًا بشعرية الألفاظ. وقد اعتمد الشاعر على الصورة الانزياحية بعناصرها المتعددة متکئًا على الرمز الذى وظف المنشود والمتخيل فى نص له فرادة فى التصوير والتعبير. ونظرًا لتلک الخصوصية فإن البحث سيناقش تشکيل الصورة بوصفها عنصرًا مکونيًّا يتعلق بتوليد نص ذى طبيعة جمالية، ورؤية تمتلک قوة حضور ظاهر، مغاير لغيرها؛ لامتلاکها للغة متجاوزة. فهى لغة خلق وإيحاء، لغة تأسيس وثورة تدفع إلى التخطى؛ لتعيد بناء الواقع المعيش إلى واقع متخيل، يختلف عن الأول دون أن يلغيه أو يطمسه.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.51642.1037

Accept Date

2021-02-03

Publication Date

7-1-2021

Share

COinS