•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

نحو تحليل النص اللغوي، قراءة في الکتاب لسيبويه

اسم الباحث عربي

محمد إبراهيم أحمد إبراهيم الشافعي

Corresponding Author

إبراهيم, محمد

Document Type

Original Study

كلمات مفتاحية عربي

تحلیل, النص, اللغوی, سیبویه, الکتاب

Abstract English

Can (the book) be a rich material through which we can form a set of competencies that qualify its owner to analyze the linguistic text? A question from which the researcher started reading the book on the assumption that Sibawayh’s book was not a grammatical book in the traditional sense, but a linguistic book aimed at understanding the language in its pragmatic sense and its aesthetic dimension from the sender to the recipient. Sibawayh’s book was written in Arabic as a whole, starting with its sounds and vocabulary structures and its composition until it reaches its full effect on the recipient. The researcher has noticed that Sibawayh always put himself outside the circle of grammarians who look at the rule only without its interaction within the text, where the language in its broad sense, which shows after Sibawayh about the rigidity of the curriculum of some grammarians in their dealings with the linguistic phenomenon, as he rejected their normative dominance, which lacks some Standards of linguistic sense, and thus the book was able to establish a sound course for the linguistic lesson, and make it dependent on the Arab taste and the integration of Arabic sciences so that the study of the language would be a method for analysis, understanding and interpretation of the linguistic phenomenon in its comprehensiveness, not to motivate or prevent melancholy; Grammar has emerged as an interpretation and analysis of the Noble Qur’an and the words of the Arabs. To reach its results, the researcher adopted a description of the levels of linguistic analysis (phonetic - morphological - lexical - grammatical) and an analysis of Sibawayh's texts in order to extract the elements through which any linguistic text can be analyzed based on what Sibawayh presented. The case of linguistic analysis and the integration of language sciences, as well as the case of Sibawayh between grammar and language.

الملخص العربي

هل يمکن أن يکون (الکتاب) مادة ثرية نستطيع من خلالها تکوين مجموعة من الکفايات تؤهل صاحبها لتحليل النص اللغوي؟ سؤال انطلق منه الباحث في قراءة الکتاب على افتراض منه أن کتاب سيبويه لم يکن کتابا نحويا بالمعنى التقليدي بل کان کتابا لغويا يهدف لفهم اللغة بمفهومها التداولي وبعدها الجمالي انطلاقا من المرسل وصولا للمتلقي، فقد کان کتاب سيبويه مؤلفا في العربية برمتها، بداية من أصواتها وأبنية مفرداتها وتراکيبها حتى تبلغ تمام تأثيرها في المتلقي. لقد لاحظ الباحث أن سيبويه کان يضع نفسه دائما خارج دائرة النحويين الذين ينظرون للقاعدة فقط دون تفاعلها داخل النص، حيث اللغة بمفهومها الواسع، وهو ما يبين بعد سيبويه عن جمود المنهج لدى بعض النحويين في تعاملهم مع الظاهرة اللغوية، إذ رفض سطوتهم المعيارية التي تفتقد بعض معايير الحس اللغوي، وبهذا استطاع الکتاب أن يؤسس مسارا قويما للدرس اللغوي، ويجعلها معتمدة على الذوق العربي والتکامل بين علوم العربية لتکون دراسة اللغة منهجا للتحليل والفهم والتفسيرللظاهرة اللغوية في شموليتها، لا دفعا للحن أو وقاية منه؛ فقد نشأ النحو تفسيرا وتحليلا للقرآن الکريم وکلام العرب. وقد اعتمد الباحث للوصول لنتائجه وصفا لمستويات التحليل اللغوي ( الصوتي- الصرفي – المعجمي – النحوي) وتحليلا لنصوص سيبويه بهدف استخلاص العناصر التي يمکن من خلالها تحليل أي نص لغوي اعتمادا على ما قدمه سيبويه، وتجلى ذلک في أربعة مطالب وثلاث عشرة نقطة بحثية يسبقهما تمهيد يناقش قضية التحليل اللغوي وتکامل علوم اللغة، وکذلک قضية سيبويه بين النحو واللغة.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.50787.1031

Accept Date

2021-03-07

Publication Date

10-1-2021

Share

COinS