عنوان المقال عربي
(تعريف القرآن الکريم اصطلاحًا عند الأصوليين وتمييزه عن الحديث القدسي)
Document Type
Original Study
Keywords English
Definition of the Qur’an, the Qur’an for fundamentalists, the Qur’an convention
Abstract English
The research is a study to define the Holy Qur’an as a convention among fundamentalists and distinguish it from Hadith Qudsi. Because scholars differed in its definition of a much different term, old and new, and included in its definition some of its descriptions that do not fit to be entered, so I collected their definitions of it a term, and studied them, then I mentioned their evidence on those definitions, and discussing the evidence that was discussed, and then distinguished between the Qur’an Holy and Hadith Qudsi This is due to the similarity between these two terms in some descriptions. In order for the restriction by which Qudsi Hadith is to be identified from the limitations of the definition of the Qur’an, then the most correct saying in the definition of the Qur’an revealed a convention, explaining the reason for the weighting. My method of writing the research was inductive in relation to referring to the sources of the research, and descriptive analytical regarding the study and discussion of its issues. Among the most important results of the research were: a statement of descriptions that are not valid in the definition of the Qur’an as a term, such as describing miracles, and descriptions of writing in the Qur’ans and frequent transmission, with an explanation of the reason for that, and a statement that the hadith of Jerusalem from the words of God Almighty is rhetoric and meaning like the Holy Qur’an, except that the Qur’an distinguished from it With his well-known characteristics, and he reached - after studying this issue - that the most correct saying in the definition of the Qur’an convention is: (The words of God Almighty upon the Prophet Muhammad r worshiped by his recitation).
الملخص العربي
البحث هو دراسةٌ لتعريف القرآن الکريم اصطلاحًا عند الأصوليين وتمييزه عن الحديث القدسي؛ لأن العلماء قد اختلفوا في تعريفه اصطلاحًا اختلافًا کثيرًا، قديمًا وحديثًا، وأدخلوا في تعريفه من أوصافه ما لا يصلح أن تُدخل، فقمت بجمع تعاريفهم له اصطلاحًا، ودراستها، ثم ذکرت أدلتهم على تلک التعاريف، ومناقشة الأدلة التي أُوردت عليها مناقشات، ثم ميزّت بين القرآن الکريم والحديث القدسي؛ وذلک لما بين هذين المصطلحين من التشابه في بعض الأوصاف؛ من أجل أن يتبيَّن القيد الذي به يخرج الحديث القدسي من بين قيود تعريف القرآن، ثم بيَّنت القول الراجح في تعريف القرآن اصطلاحًا، مع بيان سبب الترجيح. وکان منهجي في کتابة البحث استقرائيًّا فيما يتعلق بالرجوع إلى مصادر البحث، ووصفيًّا تحليليًّا فيما يتعلق بدراسة مسائله ومناقشتها. وکان من أهم نتائج البحث: بيانُ الأوصاف التي لا يصح إدخالها في تعريف القرآن اصطلاحًا، کوصف الإعجاز، وکوصفي الکتابة في المصاحف والنقل بالتواتر، مع بيان سبب ذلک، وبيانُ أن الحديث القدسي من کلام الله تعالى لفظًا ومعنًى کالقرآن الکريم، إلا أن القرآن تميَّز عنه بخصائصه المعروفة، والتوصّلُ -بعد دراسة هذه المسألة- إلى أن القول الراجح في تعريف القرآن اصطلاحًا هو: (کلام الله تعالى المنزل على نبيه محمد r المتعبد بتلاوته). الکلمات المفتاحية: تعريف القرآن - القرآن عند الأصوليين - القرآن اصطلاحًا.
Recommended Citation
Al-Sharari, Khaled Ben Selim
(2021)
"Summary of the research,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 81:
Iss.
4, Article 22.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2021.209839
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2021.209839
Accept Date
2021-12-19
Publication Date
10-1-2021