عنوان المقال عربي
إدارة المعرفة وآثارها على الأداء المؤسسى "مقاربة سوسيوتنظيمية"
Document Type
Original Study
Keywords English
Keywords: Knowledge management, institutional performance, Human Resources
كلمات مفتاحية عربي
إدارة المعرفة, الأداء المؤسسي, الموارد البشرية
Abstract English
The aim of the study is to define the role of knowledge management and to determine its impact on institutional performance. The number of individuals in the research sample reached 121 faculty and administrative members of a university in the higher education sector, and the questionnaire was used as a main tool for the study. The study is divided into four parts: the first is the initial information and data; the second part consists of the relationship between the requirements of knowledge management and the development of the institutional performance of the study community. The third part is the role of knowledge management in achieving efficiency and effectiveness within the study community while the fourth part is based on identifying the challenges and obstacles facing knowledge management within the study population. The data was analyzed by the statistical program (SPSS) (version 25). The study relies on descriptive statistics. The results show the institution’s interest in the field of study to improve the services provided to students and the administration and services that develop scientific research and the relationship between the requirements of knowledge management and the development of institutional performance at the university to facilitate it to achieve efficiency and effectiveness, and the need to have knowledge experts within the institution’s field of study to maintain updated information, which contributes to the dissemination of modern creative knowledge. The conclusion discusses how knowledge management requirements and processes, as a strategic imperative facing organizations due to successive changes, affect the field of information technology; this contributes to achieving its vision, mission and goals in supporting the performance of workers within these organizations.
الملخص العربي
هدف الدراسة: تسعى الدراسة إلى التعرُّف على دور إدارة المعرفة، وتحديد أثرها على الأداء المؤسسي"، المنهجية: بلغ عدد أفراد العينة البحثية (121) مفردة من أعضاء هيئة التدريس والإداريين بإحدى الجامعات في قطاع التعليم العالي، وقد استخدمت الاستبانة کأداة رئيسية للدراسة. وشملت الاستمارة أربعة أجزاء: الأول يتمثل في المعلومات والبيانات الأولية؛ والجزء الثاني يتکون من العلاقة بين متطلبات إدارة المعرفة وتنمية الأداء المؤسسي لمجتمع الدراسة، وتشکَّل الجزء الثالث من دور إدارة المعرفة في تحقيق الکفاءة والفاعلية داخل مجتمع الدراسة، بينما ارتکز الجزء الرابع على تحديد التحديات والمعوقات التي تواجه إدارة المعرفة داخل مجتمع الدراسة. أُدخِلَت البيانات وحُلِّلَت بواسطة البرنامج الإحصائي (SPSS) (نسخة 25). واعتمدت الدراسة على الإحصاء الوصفي. النتائج: اهتمام المؤسسة مجال الدراسة بتحسين الخدمات المقدمة للطلاب والإدارة والخدمات التي تطور البحث العلمي على العلاقة بين متطلبات إدارة المعرفة وتنمية الأداء المؤسسي في الجامعة، وتسهله لتحقيق الکفاءة والفاعلية فيها، وضرورة المحافظة على خبراء المعرفة بداخل المؤسسة مجال الدراسة على حداثة المعلومات؛ مما يسهم في نشر المعرفة الإبداعية الحديثة. الخلاصة: تؤثر متطلبات إدارة المعرفة وعملياتها -باعتبارها ضرورة إستراتيجية تواجه المنظمات؛ بسبب التغيرات المتلاحقة- في مجال تکنولوجيا المعلومات؛ مما يسهم في تحقيق رؤيتها ورسالتها وأهدافها الداعمة لأداء العاملين داخل تلک المنظمات.
Recommended Citation
Alaa El-Din,, Yasmine
(2021)
"Knowledge Management and its Effect on Institutional Performance: A Socio-Organizational Approach,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 81:
Iss.
4, Article 6.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2021.62500.1077
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2021.62500.1077
Accept Date
2021-04-06
Publication Date
10-1-2021