عنوان المقال عربي
العلامة اللغوية والعلامة البصرية ودورهما في تشکيل صورة الحرب (معلقة زهير بن أبي سلمى وجدارية جرنيکا لبابلو بيکاسو نموذجًا)
Document Type
Original Study
كلمات مفتاحية عربي
العلامة اللغوية, العلامة البصرية, جرنيکا, صورة الحرب
Abstract English
This study seeks to identify the role of both the linguistic sign and the visual sign in shaping the image of the war in Zuhair bin Abi Salma’s Ode and Pablo Picasso’s Guernica. Both works play a role in directing a general human discourse calling for the renunciation of wars and the call for peace despite the different time span between both: the Ode dates back to the pre-Islamic era and the painting was painted in the modern age (1937). Using the descriptive approach from the perspective of the science of signs, this study aims to identify the role of signs, whether linguistic or visual, in forming the image of war, and an attempt to reveal the patterns of the image, and their communicative functions in the two works. Both works have enjoyed great fame and popularity for several factors: the humanitarian cause they reflect, and the fame of the poet and the painter (Zuhair bin Abi Salma is the pioneer of the Craftsmanship school or The Slaves of Poetry, and Pablo Picasso was the pioneer of Expressionism and the founder of Cubism), as well as the similar method of composition, and the impact of the two works on the cultural memory, which is what the study will try to reveal.
الملخص العربي
تسعى هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على دور کل من العلامة اللغوية والعلامة البصرية تشکيل صورة الحرب بين (معلقة) زهير بن أبي سلمى، وجدارية (جرنيکا) لبابلو بيکاسو، فکلاهما قد اشترک في توجيه خطاب إنساني عام يطالب بنبذ الحروب والدعوة إلى السلام، على الرغم من اختلاف زمن إنتاج کل منهما؛ حيث يرجع زمن تأليف المعلقة إلى العصر الجاهلي، في حين تنتمي الجدارية (1937) إلى العصر الحديث. تهدف هذه الدراسة مستعينة بالمنهج الوصفي من منظور علم العلامات، إلى التعرف على دور العلامات سواء اللغوية، أو المرئية في تشکيل صورة الحرب، ومحاولة الکشف عن أنماط الصورة، ووظائفها التواصلية في العملين موضع الدراسة. لقد حظي کلا العملين بمکانة کبيرة لدى المتلقي العام لعدة عوامل ترجع إلى أهمية القضية الإنسانية التي يعالجانها، وشهرة منتجي العملين، فقد کان کل منهما رائد مدرسة؛ فزهير بن أبي سلمى رائد مدرسة (الصنعة) أو (عبيد الشعر)، وبابلو بيکاسو صاحب مذهب (التأثيرية)، ورائد (المدرسة التکعيبية)، فضلاً عن طريقة التأليف المشابهة، وخصوصية العملين في الذاکرة الثقافية العامة، وهو ما سوف تحاول الدراسة الکشف عنه.
Recommended Citation
Abu Al-Ela, Azza Shibl Muhammad Abu Al-Ela ,
(2021)
"The Role of Linguistic and Visual signs in Shaping the Image of War: Zuhair bin Abi Salma’s Ode and Pablo Picasso’s Guernica as Examples,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 81:
Iss.
4, Article 7.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2021.55831.1047
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2021.55831.1047
Accept Date
2021-02-04
Publication Date
10-1-2021