عنوان المقال عربي
ديالکتيکية الموروث والوافد في المسرح الاستعراضي المصري "دراسة في مسرح علي الکسار"
Document Type
Original Study
كلمات مفتاحية عربي
المسرح الاستعراضي, الديالکتيکية, علي الکسار, الموروث, الوافد
Abstract English
This study examines an inherently problematic issue, namely the origin of Egyptian theater, especially the vaudeville theater. The study hypothesizes that the formation of the Arab theater in general, and the Egyptian theater in particular, was influenced by the two most prominent intellectual trends in the mid-nineteenth century in the fields of Arab thought and culture in general. In this context, the trends of authenticity and modernity, as intellectual trends, are inherently influencing Arab creativity in its various forms. This produced is called the western elements and heritage dialectic of the Egyptian vaudeville theater; where the formal and substantive structure of the texts of these plays was evident, relying in their formation on a dialectic/controversy between the Arab heritage and the western elements. Thus, the study seeks to analyze these plays in order to unveil the dialectic/controversy between the heritage and western elements, which are the actors that shaped these texts in both aesthetic and substantive terms. In view of the above, this complex formation of the Egyptian vaudeville theater, especially Ali Al-Kassar’s Theater, has forced the researcher to use a complex methodology that proceeds from the analysis of the formal and substantive aspects of these vaudeville plays, on the one hand, and the application of the concept of dialectic adopted in this study, on the other.
الملخص العربي
تبحث هذه الدراسة في قضية إشکالية بطبيعتها، وهي قضية نشأة المسرح المصري، لاسيما المسرح الاستعراضي. إذ تبنى الدراسة على فرضية مفادها أن نشأة المسرح العربي عمومًا، والمصري خصوصًا، جاءت متأثرة بالتيارين الفکريين الأکثر جلاء في منتصف القرن التاسع عشر في مجالات الفکر والثقافة العربية عمومًا. والمقصود في هذا السياق هو تيارا الأصالة والمعاصرة بوصفهما تيارين فکريين مؤثرين بطبيعتهما على الإبداع العربي بمختلف تشکيلاته. لقد أنتج هذا ما سمي في هذه الدراسة بديالکتيکية الوافد والموروث في المسرح الاستعراضي المصري؛ حيث تجلت البنى الشکلانية والمضمونية لنصوص تلک المسرحيات معتمدة في تشکيلها على تلک الديالکتيکية/ الجدلية بين الموروث العربي والوافد الغربي، وهو ما فرض على هذه الدراسة تحليل هذه المسرحيات بهدف الکشف عن تلک الديالکتيکية/الجدلية المتجلية بين المکونين التراثي والغربي، والفاعلين في تشکيل تلک النصوص من الناحيتين الجمالية والمضمونية. وبناء على ما سبق، فإن هذه النشأة المرکبة للمسرح الاستعراضي المصري، خاصة مسرح علي الکسار، قد فرضت على الباحث استخدامَ منهجية مرکبة تنطلق من تحليل جوانب هذه المسرحيات الاستعراضية من الناحية الشکلية والمضمونية من جانب، وإعمال مفهوم الديالکتيکية المعتمد في هذه الدراسة من جانب ثان.
Recommended Citation
Fayez, Tamer,
(2021)
"Inherited and immigrant dialectics in the Egyptian performance theatre,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 81:
Iss.
4, Article 9.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2021.59144.1057
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2021.59144.1057
Accept Date
2021-03-01
Publication Date
10-1-2021