•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

صورة المرأة المترفهة في الشعر العربي القديم رؤية نقدية في التأليف بين المضمون والصورة

اسم الباحث عربي

نوال الصيخان

Corresponding Author

الصيخان, نوال

Document Type

Original Study

Keywords English

Arabic poetry, intertextuality, Imru’ al-Qais, women welfar

كلمات مفتاحية عربي

المرأة, الشعر العربي, رفاهية المرأة, امرؤ القيس

Abstract English

In this research, I looked at the content of women's luxury in ancient Arabic poetry, and the psychological and social dimensions it bears, then shed light on the artistic images that poets employed in order to show the luxury of women, and the patterns that revolve around them. The cultural context, the social framework, and the common environment had an impact on the emergence of intertextuality in the poetic images of this description. The study led to ways of intertextuality among poets, and sought to root the phenomenon of intertextuality, regarding the image of women's luxury, the reasons why poets used the same meanings, and the poetic lexicon. It concluded on the role of Imru’ al-Qays in feeding images of women’s luxury, describing her laziness, her enjoyment, describing her softness, the tenderness of her skin and the abundance of her perfume, and his merit in presenting the contents that describe the luxury of women, the advantage of creating meanings and devouring her virgins, and his impact on poets after him. It affected the creative experience of poets, who received his experience by imitation and simulation. Which made them stay away from living in experience, and dealing with reality, so their images weakened, and came imitations, lacking innovation and creativity.

الملخص العربي

وقفت في هذا البحث على مضامين ترفّه المرأة في الشعر العربي القديم، وما تحمله من أبعاد نفسية واجتماعية، ثم ألقيت الضوء على الصور الفنية التي وظفها الشعراء في سبيل بيان ترفّه المرأة، والأنماط التي تدور حولها. وکان للمهاد الثقافي، والاطار الاجتماعي، والبيئة المشترکة، أثر في ظهور التناص في الصور الشعرية لهذا الوصف. وقادت الدراسة إلى طرق التناص بين الشعراء، وسعيت إلى تأصيل ظاهرة التناص، حيال صورة ترفه المرأة، والأسباب التي جعلت الشعراء يتداولون ذات المعاني، والمعجم الشعري. وخلصت إلى دور امرئ القيس في تغذية صور ترفه المرأة، ووصف کسلها، وتنعمها، ووصف نعومتها، ورقة جلدها وکثرة تعطرها، وفضله في تقديم المضامين التي تصف ترفه المرأة، ومزية ابتکار المعاني وافتضاض ابکارها، وتأثيره على الشعراء من بعده. فقد أثر في التجربة الإبداعية لدى الشعراء، الذين تلقوا تجربته بالتقليد، والمحاکاة. مما جعلهم يبتعدون عن العيش في التجربة، والتعاطي مع الواقع، فضعفت صورهم، وجاءت مقلدة، تفتقد التجديد والابتداع. والتعاطي مع الواقع، فضعفت صورهم، وجاءت مقلدة، تفتقد التجديد والابتداع.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.105084.1196

Accept Date

2022-01-04

Publication Date

1-1-2022

Share

COinS