•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

جمهور المسرح الروماني : دراسة في نوعيته واهميته وعناصر تکوينه

اسم الباحث عربي

نجوان محمد حمدي

Corresponding Author

محمد حمدي, نجوان

Document Type

Original Study

Keywords English

Roman Theatre, Spectators, Audientes

كلمات مفتاحية عربي

المسرح الروماني, الجمهور, المستمعين

Abstract English

This research deals with the spectators of Roman theatre, and studies their quality, importance and the elements of which they consisted. Depending on a lot of textual internal evidences this research proves also that the word “spectators” is more suitable than the word “audience” for qualifying the theatre goers. This research affirms that without the spectators who watch the theatrical performances, the theatrical performances become useless. This research asserts also that women - alongside men - found their way to Roman theatre, and so, Plautus and Terence paid much attention to the female spectators through delineating the female typical characters, e.g. the matrons, the nurses and courtesans, As the majority of spectators was slaves, Plautus and Terence succeeded in delineating the typical character of slave, and so, the unjust social conditions of slaves in Roman society were indirectly criticized. So it was important to the Roman writers like Plautus who understood what happened in the history of Rome when the slaves revolted against their owners to solve this problem through his plays. He explained that slaves had their rights from their owners like the right of caring and protection.

الملخص العربي

يتناول هذا البحث جمهور المشاهدين في المسرح الروماني، ويدرس نوعيته وأهميته والعناصر التي يتألف منها. واعتماداً على عدد وافر من الأدلة النصية الداخلية يثبت هذا البحث أيضاً أن کلمة "المشاهدين spectatores" أکثر ملائمة من کلمة "المستمعين audientes" في وصف اولئک الذين يرتادون المسارح لمشاهدة العروض المسرحية، اما عن أهمية جمهور المسرح فيؤکد هذا البحث أنه بدون الجمهور يفقد العرض المسرحي قيمته. يؤکد هذا البحث کذلک أن النساء - جنباً إلى جنب مع الرجال- قد وجدن طريقهن إلى المسرح الروماني، ولهذا السبب، فقد أولى شاعرا الکوميديا بلاوتوس وترنتيوس اهتماماً کبيراً بجمهور المشاهدات، وذلک عن طريق تقديمهما للشخصيات النمطية النسائية مثل الزوجات والمربيات وبائعات الهوى. ولما کانت أغلبية المشاهدين من العبيد، فقد نجح بلاوتوس وترنتيوس في تصوير شخصية العبد النمطية، وبشکل غير مباشر تم انتقاد الأوضاع الاجتماعية الظالمة التي کان يقاسى منها العبيد في المجتمع الروماني. فکان لابد على الکتاب الرومان مثل بلاوتوس الذي کان مستوعبا لما حدث في تاريخ روما من تمرد هؤلاء العبيد على سادتهم فکان لابد ان يعالج من خلال مسرحياته هذه المشکلة التي کانت متواجده في المجتمع الروماني من خلال التوضيح أن العبيد لهم حقوق عند سادتهم مثل حقهم في حمايتهم و رعايتهم

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.92038.1169

Accept Date

2022-02-15

Publication Date

1-1-2022

Share

COinS