•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

أثر الليل والنهار فى القصائد الفارسية لشعراء العصر المغولى

اسم الباحث عربي

عثمان محمود مهنى محمد

Corresponding Author

محمد, عثمان مجمود مهنى

Document Type

Original Study

Keywords English

Night, day, Mughal era, Saadi al, Shirazi, poetic image

كلمات مفتاحية عربي

الليل, النهار, سعدى

Abstract English

Night and day, secrets and secrets, clarity and visibility, pains and hopes, day represents the eye of the universe and sees everything in it, and night represents its ambiguity, so you see a veil of darkness enveloping the entire universe. And since the night and the day continued to be present every day, so that they established a pattern for human life, between its work and its rest, its rise and its stillness, so all these conditions had their impact on the human soul, sometimes the day appeared inside that soul and you see beauty fills the corners, and others strike the night A curtain of pain and distress for her, so her pain hides her hopes and narrows the world with her to her spaciousness. The research began by dealing with the night, and the pictures that poets drew on it, and the day as well, and the night and day also combined, and the extent of their hospitality and obedience to use poets to express the beauty or strength of praise, or the parting of the night and its cruelty, or other images. But the most important result that emerged from this study is that the same poet is the basis.

الملخص العربي

ملخص الليل والنهار ، أستار وأسرار ، وضوح وظهور،آلام وآمال ، نهار يمثل عين الکون فترى کل شئ فيه،وليل يمثل إغماضها،فترى ستاراً من الظلام يلف الکون کله . ولما کان الليل والنهار يتتابعان الحضور فى کل يوم ، بحيث إنهما أرسيا نمطا ً للحياة الإنسانية ، ما بين عملها وراحتها ، وقيامها وسکونها ، فکانت کل هذه الأحوال لها وقعها على النفس الإنسانية ، فأحيانا يطلع النهار داخل تلک النفس فترى الجمال يملأ الأرکان ، وأخرى يضرب الليل ستاراً من الألم والضيق عليها فتحجب آلامها آمالها وتضيق الدنيا بها على رحابتها . بدأ البحث بتناول الليل،والصور التى رسمها الشعراء عليه،والنهار کذلک،والليل والنهار مجتمعين أيضاً،ومدى رحابتهما وطاعتهما لاستخدام الشعراء للتعبير عن جمال الممدوح أو قوته،أو فراق الليل وقسوته.أو غير ذلک من الصور. لکن أهم نتيجة ظهرت من خلال هذه الدراسة هي أن نفس الشاعر هي الأساس. کما استخدم الباحث المنهج التحليلي فى عرض الأبيات وسبر أغوارها. الکلمات الدالة :- الليل – النهار– العصر المغولى– سعدى الشيرازى– الصورة الشعرية

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.65391.1093

Accept Date

2021-03-01

Publication Date

1-1-2022

Share

COinS