عنوان المقال عربي
التفسير العرفاني للظواهر المعجمية والدلالية: دراسة في الأنساق الثقافية والتواصلية
Document Type
Review
Keywords English
Lexicon, Mind, Concepts, Semantics, culture, semiology
كلمات مفتاحية عربي
علم الدلالة المعجمي, التواصل, الثقافة, العلاقات الدلالية, الذهن
Abstract English
Human Language is the main factor in the central processes of our Thinking. Basically, it is responsible for the fundamental rudiments of concepts' formation in the human brain, through building the ground units of the mental lexicon, then shaping the comprehensive cognitive apparatus. The analysis of lexical and semantic phenomena gives rise to serach the core processes of the mental concepts, specifically when it comes to correlate with semiology and cognition. This study aims at analyzing these processes to reach the outlines of the very relationship between Mind and Linguistics. Then we'll test the suppositions in the field of culture and communication, and see how to invest more strategies on the didactical level of language.
الملخص العربي
تظلّ الدلالة اللسانية حاکمةً لسيرورات التفکير عند بني الإنسان؛ فلم تتشکل المفاهيم الذهنية العامة، ولا الأُطر الثقافية، إلا من خلال بناء المعجم داخل العقل البشري، ولم تکن لبنات الدال والمدلول والرمز والعلامة والعلاقات بين الموجودات...إلخ، إلا مفاتيح تواصلية، استطاع الإنسان من خلالها بناء جهازه المعرفيّ الشامل، ثم أخذ في إنشاء حلقات التواصل المختلفة داخل جماعته الصغيرة، انطلاقًا نحو المجتمع الإنسانيّ الکبير. وهذه الدراسة تحاول أنْ تقف عند أبرز مسائل هذه الدلالة اللسانية بالفحص والتحليل، بداية من العلاقات المعجمية، ثم من خلال الربط مع عمليات البناء الذهني والتواصل الثقافي، مراوحة بين الدرسين: العربي التراثي، والغربي الحديث، لأجل الخروج ببعض نتائج النظر المعاصر فيما يخص هذه المسائل المختارة. ومن خلال اختبار الفروض والمقدمات، تحاول الدراسة فهم التأثير المتبادل بين اللغة والذهن والثقافة بصورة عامة، وإمکانات هذه العلاقة في تطوير فهم لغة الإنسان، بما يسمح بمزيد تطوير استراتيجيات تعلّمية اللغة، وبناء الأطالس المُصورة، وإرساء قواعد بيداجوجية وديداکتية مُطورة تسهم في تحسين الصناعة المعجمية وآليات تعليم مختلف الألسن.
Recommended Citation
Tohme, Abdul Rahman Muhammad
(2022)
"Cognitive Interpretation of Lexical and Semantic Phenomena: A Study in Cultural and Communicative Formats,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 82:
Iss.
1, Article 4.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2021.62194.1072
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2021.62194.1072
Accept Date
2021-04-26
Publication Date
1-1-2022