•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

العنوان وخطاب النص الشعري نماذج من شعر السعيد عبد الکريم

اسم الباحث عربي

إيهاب محمد النجدي

Corresponding Author

النجدي, إيهاب محمد

Document Type

Original Study

Keywords English

Title, context, discourse, inspirational function, interior-exterior reference

كلمات مفتاحية عربي

العنوان, السياق, الخطاب, الوظيفة, المرجعية

Abstract English

An inspirational title is a feat characterizing contemporary Arab modern poetry. It used to stand in the fore front of elements that matched the development of poetic semantics and aesthetics; so much so that it has become a significant element in textual structure showing trend, voicing semantics and emphasizing structural unity. The title is a sign of the poetic text, pointing to it, limiting it, documenting it and giving it meaning one way or the other. As such, a title could have different meanings. Some meanings signify the exterior, some refer to inter-textual references. At all events, a poetic title has different functions that exceed the four functions defined by Gerard Jenet as limiting, describing, implying and tempting. Hence, this center necessarily surges above the text at the level of structure, semantics and occasionally rhythm. This study discusses the impact of the interactive relation between title and text in the light of " Two Ruk'aas of what I missed", an anthology by Alsaeed Abdulkareem, a poet with five anthologies famous for his artistic construction of the initial entry to his poetic texts. This renders the title a textual interpreter of the text in its glowing visions, an aesthetic front and a success of the inspirational function of the title. The study focuses on three areas: Title, textual sign Title, contextual sign Text in title context

الملخص العربي

ملخص بحث: العنوان وخطاب النص الشعري أ.م د. إيهاب النجدي أستاذ مشارک _ الجامعة العربية المفتوحة بالکويت العنوان الموحي منجز من منجزات الشعرية العربية الحديثة والمعاصرة، وکان في طليعة العناصر التي واکبت التطور الدلالي والجمالي للنصوص، حتى أضحى عنصرا مهما في بناء النص، يَدلُّ على اتجاهه، ويوحي بدلالاته، ويؤکد على وحدة بنائه. إن العنوان علامة على النص، وعلامة تهدي إليه؛ فتعيّنه، وتوثقه، وتأوّله بشکل من الأشکال. تتعدد دلالات العنوان إذن، فمنها ما يتصل بالخارج، ومنها ما يتصل بمرجعية النص الداخلية، وفي کل الأحوال، فإن وظائف العنوان الشعري تتشعب، وتتجاوز الوظائف الأربع التي حددها جيرار جينيت له، وهي: التعيينية، والوصفية، والتضمينية، والإغرائية. وهکذا يتفاعل هذا المرکز _ الذي يعلو النص بالضرورة_ مع النص، على مستوى البناء والدلالة والإيقاع أحيانا. وتعالج دراستي أثر تلک العلاقة التفاعلية بين العنوان والنص، من خلال ديوان "رکعتان مما عليّ" للشاعر السعيد عبد الکريم (وله خمسة دواوين شعرية)، الذي يبرع في صياغة العتبة الأولى لنصوصه الشعرية؛ فيغدو العنوان ترجمانا للنص في رؤاه المتوهجة، ووجها جماليا له، وانتصارا للوظيفة الإيحائية للعنوان. أما محاور الدراسة فتترکز في ثلاثة: 1_العنوان علامة نصية. 2_العنوان في سياق النص. 3_ النص في سياق العنوان. الکلمات الدالة: العنوان_ السياق _ الخطاب_ الوظيفة الإيحائية_ المرجعية الداخلية والخارجية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.69492.1123

Accept Date

2021-06-15

Publication Date

4-1-2022

Share

COinS