•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الفضاء النصّي والفضاءات المکانية في الأدب بين القديم والحديث

اسم الباحث عربي

مروة البطاينة

Corresponding Author

البطاينة, مروة

Document Type

Original Study

Keywords English

Text space, Cover, typeface, white and black

كلمات مفتاحية عربي

الفضاء النّصي, الغلاف, الشکل الکتابي, البياض والسواد

Abstract English

This study deals with a set of terms and concepts that are closely related to literature and its achievements. A money for isolation, loneliness, and introversion. The extension of blackness stops, so that the whiteness sweeps away the work, and indicates the poet's reluctance to say, for the white and black, the written form, the cover, and even the punctuation marks are icons that carry within them various connotations, the reader strives to interpret them, and reveal their secrets. Then the research tries to stand on the poeticity of the title, which is a tedious and arduous research. The title is the first thing that the reader sees in the work, the strongest link, and the key by which the reader enters the text, so he can conceal its secrets, and because of its great importance, an independent science arose in literature to study it, called the science (Tetrology). As for the title space, in the current printing system it occupies four places: the front of the cover, the back of the cover, the title page, and the abbreviated title page. They are sites that consolidate the authority of the central address, and make it more significant within the address system, which the publisher is generally keen to respect its system.

الملخص العربي

تتناول هذه الدّراسة مجموعة من المصطلحات، والمفاهيم التي ارتبطت ارتباطاً وثيقاً بالأدب، ومنجزاته، فالفضاء النّصي أو(الطّباعي) مفهوم يغري الباحث بالغوص فيه واستکناه خباياه، لأنَّ المؤلف يمتدّ على صفحاته، فيملؤها وفق دفقات شعورية محددة يعيشها، لتتساقط تجربته حروفاً على ورق، فإذا مال للعزلة والوحدة والانطواء يتوقّف امتداد السواد، ليکتسح البياض العمل، ويدلّ على عزوف الشّاعر عن القول، فالبياض والسّواد، والشّکل الکتابي، والغلاف، وحتى علامات التّرقيم، هي أيقونات تحمل في داخلها دلالات متنوّعة، يجتهد القارئ في تأويلها، وکشف أسرارها. ثمّ يحاول البحث الوقوف على شعريّة العنوان، وهو بحث شاق ومضنٍ، فالعنوان أولّ ما يطالع القارئ في العمل، والرابط الأشد، والمفتاح الذي يلج القارئ بوساطته إلى داخل النصّ فيستکنه خباياه، وبسبب أهميته الکبيرة، نشأ علم مستقلّ في الأدب لدراسته، سمّي بعلم (التترولوجيا)، أمّا عن فضائيّة العنوان، فيحتل في النّظام الحاليّ للطباعة أربعة أماکن: مقدّمة الغلاف، وظهر الغلاف، وصفحة العنوان، وصفحة العنوان المختصر. إنّها مواقع تعضد سلطة العنوان المرکزي، وتجعل منه دالاً أکبر ضمن الجهاز العنواني الذي يحرص النّاشر عموماً على احترام نظامه.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.138846.1247

Accept Date

2022-06-05

Publication Date

4-1-2022

Share

COinS