•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

القلق اللغوي لدى متعلمي اللغة الإنجليزية لغة ثانية من الناطقين باللغة العربية.

اسم الباحث عربي

أفراح العازمي

Corresponding Author

العازمي, أفراح

Document Type

Original Study

Keywords English

anxiety, Foreign Language Anxiety, English Language Students

كلمات مفتاحية عربي

القلق, القلق اللغوي, متعلمي اللغة الإنجليزية

Abstract English

The current study aimed at both identifying the levels and sources of foreign language anxiety among Gulf Cooperation Council "GCC" countries students who study English as a second language, and highlighting statistically significant differences for foreign language anxiety and its sources which were attributed to the study's variables among GCC countries students who study English as a second language. The study's population consisted of all male and female students who study English as a second language in the city of Newcastle in England, and the study's sample included (109) students in total. The researcher used the "Descriptive Comparative Approach" as the methodology, and also the Foreign Language Class Anxiety Scale "FLCAS" developed by Horwitz et al as the instrument. The researcher has concluded a number of results of which the most important could be discussed as follows: The level and source of foreign language anxiety for GCC countries students who study English as a second language was (medium), there was no statistically significant differences attributed to the study's variables(gender, and courses) regarding the levels and sources of foreign language anxiety for GCC countries students who study English as a second language.

الملخص العربي

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى ومصادر القلق اللغوي بين متعلمي دول مجلس التعاون الخليجي الذين يدرسون اللغة الإنجليزية کلغة ثانية، والکشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القلق اللغوي ومصادره بين متعلمي دول مجلس التعاون الخليجي الذين يدرسون اللغة الإنجليزية کلغة ثانية تعزى لمتغيرات الدراسة، وقد تکون مجتمع الدراسة من جميع المتعلمين من الذکور والإناث الذين يدرسون اللغة الإنجليزية کلغة ثانية في مدينتي مانشستر ونيوکاسل في إنجلترا، واشتملت عينة الدراسة على (109) متعلماً، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي کمنهج للدراسة، واستعانت بمقياس قلق الفصول الدراسية الأجنبية (FLCAS) الذي (طوره هورويتز وآخرون، 1986م) کأداة للدراسة، وقد توصلت الباحثة للعديد من النتائج أهمها: جاء مستوى ومصادر القلق اللغوي لدى متعلمي دول مجلس التعاون الخليجي الذين يدرسون اللغة الإنجليزية کلغة ثانية بدرجة (متوسطة)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول مستويات ومصادر القلق اللغوي لدى متعلمي دول مجلس التعاون الخليجي الذين يدرسون اللغة الإنجليزية کلغة ثانية تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع، الحصول على دورات لغة إنجليزية سابقة).

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.64294.1087

Accept Date

2021-07-07

Publication Date

4-1-2022

Included in

Psychology Commons

Share

COinS