•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

صورة المرأة في ديوان نضال القاسم الکتابة على الماء والطين .

اسم الباحث عربي

لينداء عبيد

Corresponding Author

عبيد, لينداء

Document Type

Original Study

Keywords English

Woman s image, nidal alQasim, Diwan of writing on water and mud, Twenty-first century

كلمات مفتاحية عربي

صورة المرأة, نضال القاسم, ديوان الکتابة على الماء والطين, شعر, القرن الواحد والعشرون

Abstract English

The image of women in Nidal Al-Qasim’s Diwan “Writing on Water and Mud”This study deals with the image of the woman in the poetry of the poet Nidal al-Qasim, “Writing on Water and Mud”, because of her remarkable presence in his poetry, an attempt to capture her multiple images, her close relationship with the poet, and his cultural, intellectual and psychological formation. The study has taken a textual analytical approach in dealing with the image of women within the Court, to clarify their representations, and to clarify their connotations and features, within a perception concerned with both form and content, in order to find out what the harmonious poetic texts indicate within the structure of the Court to say its sayings, visions and perceptions. Without neglecting the richness of the meanings of the image of women, and their general and specific human dimensions related to the alienation of the Palestinian intellectual, and its fragmentation due to his absence from his homeland. The study came in an introduction showing the problem of the research, its objectives and importance, and the previous studies dealing with the poetic experience of Nidal al-Qasim, passing through a preface that talks about women in ancient and modern poetry, as a present and dominant element within the Arab poetic discourse.It leads to an applied part that stops at the images of women in the Diwan, and ends with a conclusion that reviews the most important findings of the study.

الملخص العربي

صورة المرأة في ديوان نضال القاسم " الکتابة عل الماء والطين"تتناول هذه الدراسة صورة المرأة في ديوان الشاعر نضال القاسم "الکتابة على الماء والطين "، لما لها من حضور لافت في ديوانه، محاولة للإمساک بصورها المتعددة، وصلتها الوثيقة بذات الشاعر, وتشکيله الثقافي والفکري والنفسي.وقد اتخذت الدراسة منهجا تحليليا نصيا في تناولها لصورة المرأة داخل الديوان، لاستجلاء تمثلاتها، وتوضيح دلالاتها وملامحها، ضمن تصور يعنى بالشکل والمضمون معا ، للوقوف على ما تشي به النصوص الشعرية المتوائمة داخل بنية الديوان لتقول مقولتها ورؤاها وتصوراتها دون إغفال لثراء مدلولات صورة المرأة، وأبعادها الإنسانية العامة، والخاصة المتعلقة باغتراب المثقف الفلسطيني، وتشظياته بفعل غيابه عن وطنه.وقد جاءت الدراسة في مقدمة تبين مشکلة البحث وأهدافه وأهميته، والدراسات السابقة المتناولة لتجربة نضال القاسم الشعرية، مرورا بتمهيد يتحدث عن المرأة في الشعر القديم والحديث، بوصفها عنصرا حاضرا ومهيمنا داخل الخطاب الشعري العربي.وصولا إلى جزء تطبيقي يقف عند صور المرأة في الديوان، وانتهاء بخاتمة تستعرض أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.114872.1210

Accept Date

2022-01-17

Publication Date

7-1-2022

Share

COinS