•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الرؤية التداولية للعلاقات الإنسانية:مسرحية "في المصيد" للکاتب جاهد آطاى أنموذجًا

اسم الباحث عربي

هند العطافى

Corresponding Author

العطافى, هند

Document Type

Original Study

Keywords English

pragmatic, Turkish theatre, Cahid Atay

كلمات مفتاحية عربي

کلمات مفتاحية: التداولية, جاهد آطاى, العلاقات الإنسانية

Abstract English

The Pragmatic vision of Human Relations: In the Ambush by Cahit AtayAbstractHuman relations represent an essential part of human nature, as they form man’s awareness and perception of the surroundings. Relationships tend to create an intellectual stance that might have an effect whether positive or negative at a certain phase of the human life. Due to human’s inability to live in isolation and their constant need to cooperate and participate with others, no matter how weak or tight these relationships are, they are compelled to build relationships with others at all levels which consequently imposes rights and duties.To shed light on the pragmatic side of human relations, Cahit Atay’s PUSUDA (1961) or In the Ambush is a fine model of this literary genre in the Turkish theatre as the author in this theatrical discourse tries to create a real life world. The pragmatic vision of this one chapter text highlights that the success of Atay is a result of two basic characteristics, in which the first leads to the second, brevity and directness. He briefly expressed the human crises at various levels in work, friendship and marriage and how he stands in a conflict between duty and desire to preserve his humanity during his mission of populating earth to be a rightful successor of God. He also presented human nature with its contradictions through injustice, justice, sadness, happiness, hatred, love, Key words:Pragmatic. Turkish theatre .Cahid Atay. Human relationships.

الملخص العربي

تمثل العلاقات الإنسانية جزءا أساسيا من الطبيعة البشرية فهى تشکل وعى الإنسان وإدراکه بمن حوله لتوجهه تَبَّنى موقفا فکريا يمکن أن يؤثر عليه سلبا أو إيجابا إذا استمر في الاعتقاد به. ولعدم قدرة الإنسان العيش في عزلة لحاجته الدائمة إلى التعاون والتشارک مع الغير مهما کان قويا أو ضعيفا، يدفعه هذا إلى بناء علاقات مع الآخرين على کل المستويات تفرض معها حقوقا وواجبات.ولأن المؤلف في الخطاب المسرحى يحاول خلق عالم تُؤخذ مرجعيته من الواقع فإننا آثرنا الاستعانة بهذا الجنس الأدبى للوقوف على العلاقات الإنسانية في جانبها التداولي، من خلال نموذج من المسرح الترکى وهو مسرحية PUSUDA "في المصيدة" (1961) للکاتب جاهد آطاى Cahit Atay (1925-2012).أبرزت الرؤية التداولية لهذا النص الواقع في فصل واحد أن نجاح اطاى فيه يرجع إلى خاصيتين أساسيتين ساعدت الأولى الوصول إلى الثانية وهما الإيجاز والمباشرة.فقد عبر باختصار عن أزمات الإنسان على مختلف المستويات في العمل والصداقة والزواج، وجسده يقف في صراع بين الواجب والرغبة للحفاظ على إنسانيته وهو يعمر هذه الأرض ليکون بحق خليفة الله عليها.کما عرض الطبيعة البشرية بتناقضاتها وتعارضاتها في الظلم والعدل، والحزن والسعادة، والکره والحب، والقوة والضعف، وکونت في النهاية علاقات إنسانية متعددة الجوانب کانت نموذجا لخطاب حقيقي برز خلاله خصوصية التواصل البشري، عبر أشکال مختلفة من حوار مباشر وغير مباشر علاوة على حرکات الشخصيات.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2021.70384.1134

Accept Date

2021-07-05

Publication Date

7-1-2022

Share

COinS