•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

Análisis del estilo musical en el teatro

اسم الباحث عربي

کريستينا عجايبي چوزيف

Corresponding Author

چوزيف, کريستينا عجايبي

Document Type

Original Study

Keywords English

music, Rhythm, melody, harmony

كلمات مفتاحية عربي

الموسيقى, الإيقاع, اللحن, التناسق

Abstract English

Many of theater works are linked to music. This research studies this music-drama interrelation in the dramaturgy, focusing on music as an integral element of the plays. The significant value of music is to underline, expand, develop and evoke eras, environments and situations. Furthermore, musical motifs accompany the entrances and exits of the characters. We propose to analyze the importance of the musical element in the plays, focusing on the three musical missions: transporting the spectator to the past, accompanying certain moments in the plot or the dramatic situation and also its autonomous role wherein the music itself is the protagonist.The music tracks in any play are related with its spectacle. It can represent the feelings of the protagonist, the main dramatic ideas, the conflict, even the final outcome of the play. This music track must be clear and understood by the public. The musical work of the theatre has its determined musical style. To analyze this style, the fundamental structures of music should be investigated such as: rhythm, melody and harmony.

الملخص العربي

إن صوتاً ما أو فکرة أو إشارة أو کلمة أو حرکة تجعل من العرض المسرحي شيئا فريداً لا يتکرر. إن العلاقة الوطيدة بين الموسيقى والمسرح ظاهرة قديمة جداً. لقد وُلد المسرح من الموسيقى، فمنذ القدم اقترنت الموسيقى بالعرض المسرحي. کان الممثل مغنيا وکان يستخدم الموسيقى من أجل تعزيز الحدث أو ربط مجموعة من المشاهد المختلفة أو تسلية الجمهور أثناء فترات الاستراحة.تتناول الدراسة عنصر الموسيقى وإسهامه الکبير في الفن المسرحي لکونه مکوناً أساسياً في اللغة المسرحية. ترتبط المقطوعات الموسيقية المقترنة بالعمل المسرحي المکتوب بالعرض الخاص به على خشبة المسرح وهنا تبرز ثلاث مهام موسيقية لأي عمل موسيقي وهي: نقل المتفرج إلى مکان وزمن العمل، إبراز موقف معين أو حالة محددة، تحول الموسيقى في حد ذاتها إلى شخصية هامة وأساسية في مسار الأحداث. هدف الدراسة هو تحديد إلى أي مدي تعد الموسيقى.الهدف الرئيسي لهذا البحث هو تحليل الأسلوب الخاص بالمعزوفة الموسيقية على المسرح من خلال دراسة البنية الأساسية للغة الموسيقية على المسرح والتي تنقسم إلى: إيقاع موسيقي ولحن موسيقي وتناسق موسيقي. وبهذا يکمن الجوهر الأساسي للعلاقة الوطيدة بين اللغة الموسيقية واللغة المسرحية لإبراز تأثير اللغة الموسيقية في الدلالات والإشارات والعناصر المسرحية في کثير من الأعمال المسرحية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.112131.1206

Accept Date

2022-03-03

Publication Date

1-1-2023

Share

COinS