•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الحوار في شعر النمر بن تولب-دراسة في التشکيل الفني

اسم الباحث عربي

عودة بن سويلم بن علي الشمري

Corresponding Author

بن سويلم بن علي الشمري, عودة

Document Type

Original Study

Keywords English

dialog, Poetry, An-Nimr Ibn Tawlab, a study in the technical form

كلمات مفتاحية عربي

الحوار, الشعر, النَّمِر بن تولب, دراسة في التشکيل الفني

Abstract English

This research aims to trace the two types of style of (monolog and dialog) in the poetry of An-Nimr Ibn Tawlab to get to a comprehensive viewpoint which defines the deepness of this seasoned poet and to what extent it has an impact on the technical and thematic form of his poetic writings. To clarify this, the study adopts the analytical approach. This approach is based on analysis, presentation, and merging between the technical and thematic aspects at the same time by careful investigation of the poetic samples included in the divan of the poet. This research consists of an introduction which included a short bio of the poet (An-Nimr Ibn Tawlab). It sheds light on the value of the dialog in the structure of poetry, its parts, and its psychological and technical function. Then the research delves into two basic topics: first: dialog which is known to be the dialog with the other; i.e. persons, as the dialog of our poet with his blaming wife, his generosity, and how he spends and gives freely, and his dialog with his wife (Da'd) who is surprised by his fondness of her and yearning to her. The other topic is the monolog. It is the imagined monolog which is delivered by the character to itself, or what acts like the self; it is similar to the dialog between the ego monolog and the monolog of nature such as the dialog between our poet and his prey.

الملخص العربي

هدف ﻫذا اﻟبحث إﻟﻰ تتبع أسلوب الحوار بنوعيه (الخارجي والداخلي) في شعر النمر بن تولب؛ وذلک للخروج بنظرة جامعة تحدد مدى عمق ذلک عند هذا الشاعر المخضرم، ومدى تأثيره في التشکيل الفني والموضوعي لإنتاجه الشعري، ولتبيان ذلک فقد اعتمدت الدراسة المنهج التحليلي، ذلک المنهج القائم على التحليل والعرض والمزاوجة بين الجوانب الفنية والموضوعية في آن واحد، وذلک من خلال التقصي الدقيق للنماذج الشعرية ضمن ديوان الشاعر. وقد أتى هذا البحث ﻓﻲ مقدمة اشتملت على نبذة مختصرة للتعريف بالشاعر (النمر بن تولب)، وإبراز قيمة الحوار في بنية الشعر وأطرافه ووظيفته النفسية والفنية، ثم تطرق البحث إلى موضوعين أﺳﺎﺳﻳين، أولهما: الحوار الخارجي (الديالوج)، وهو ما يعرف بحوار الآخر أي الشخوص کحوار شاعرنا مع زوجه اللائمة کرمه ومبالغته في البذل والعطاء، وکذا حواره مع زوجه (دعد) المتعجبة لشدة لوعته بها وفرط اشتياقه لها، أما الموضوع الآخَر فهو: الحوار الداخلي (المونلوج)، وهو الحوار المتخيل أي: ما يدور بين الشخصية ونفسها أو ما يکون معادلا للنفس کحوار الأنا وحوار الطبيعة کمحاورة شاعرنا طريدته، وفي کليهما التزم شاعرنا بصيغ الحوار وأشکاله القائمة على الصيغ القولية والأساليب الإنشائية.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.124541.1226

Accept Date

2022-03-06

Publication Date

1-1-2023

Share

COinS