•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

ضرائر الشعر عند ابن عصفور – بين النظرية والتطبيق

اسم الباحث عربي

عبد الله يعقوب يوسف الفهيد

Corresponding Author

الفهيد, عبد الله يعقوب يوسف

Document Type

Original Study

Keywords English

Dari'at al-Sha'ar, Ibn Asfour, poetic evidence

كلمات مفتاحية عربي

ضرائر الشعر, ابن عصفور, الشواهد الشعريّة

Abstract English

This research is considered a continuation of a journey that the researcher started at the doctoral stage to deal with the explanations of the evidences of the book (Al-Evidh) by Abu Ali Al-Farsi. This research distinguishes that it is not based on the book of clarification, but on the linguistic thought of one of the most important commentators of its evidence: Ibn Asfour, on an issue whose field is poetic evidence, and I mean (poetic necessity).When talking about the topic of poetic necessity, Ibn Asfour is a distinguished example in it, as he dealt with this issue theoretically in his book (Dhar’iyyat al-Sha’ar), as he dealt with it applied while explaining the evidences of clarification in his book (The Key), as the number of places he counted from There are more than sixty females of poetry, and perhaps this is the main reason for the researcher choosing this topic, in addition to the great scientific status of Ibn Asfour, and the importance of the topic in the field of linguistic studies.In his study, the researcher sought to trace the points that Ibn Asfour considered as necessary in his book (The Key) in particular, and in his other books in general, in order to try to balance between what he decided in the case of theorizing in his book (Dairies of Poetry), and what he mentioned when applying it to the poetic evidence in those The books, in an attempt to reach a comprehensive view of Ibn Asfour

الملخص العربي

يعدّ هذا البحث استكمالاً لمشوار بدأه الباحث في مرحلة الدكتوراه لتناول شروح شواهد كتاب (الإيضاح) لأبي عليّ الفارسي. ويميّز هذا البحث أنّه لا يرتكز على كتاب الإيضاح، بل على الفكر اللغوي لأحد أهمّ شرّاح شواهده: ابن عصفور، حول قضيّةٍ تعدّ الشواهدُ الشعريّة ميدانَها، وأعني (الضرورة الشعرية).عند الحديث عن موضوع الضرورة الشعريّة، فإنّ ابن عصفور يعدّ نموذجاً مميّزً فيها، إذ إنّه قد تناول هذه القضية منظّراً في كتابه (ضرائر الشعر)، كما تناولها مطبّقاً في أثناء شرحه شواهد الإيضاح في كتابه (المفتاح)، إذ بلغ عدد المواضع التي عدّها من ضرائر الشعر ما يربو على الستين، ولعلّ هذا هو السبب الرئيس لاختيار الباحث هذا الموضوع، علاوة على المكانة العلمية الكبيرة لابن عصفور، وأهمّيّة الموضوع في ميدان الدراسات اللغويّة.لقد عمد الباحث في دراسته إلى تتبّع المواضع التي عدّها ابن عصفور من قبيل الضرورة في كتابه (المفتاح) خاصّة، وفي كتبه الأخرى عامّة، لمحاولة الموازنة بين ما قرّره حال التنظير في كتابه (ضرائر الشعر)، وما ذكره حين تطبيقه على الشواهد الشعريّة في تلك الكتب، لمحاولة الوصول إلى وجهة نظر شاملة لابن عصفور حول قضيّة (الضرورة الشعريّة) تشمل: مفهوم الضرورة عنده، وأنواعها، وعللها، وتقسيمها باعتبار الحُسن والقبح، وأثر القراءات القرآنيّة واللهجات العربيّة فيها، ثم الضرورة في غير الشعر.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2023.193391.1334

Accept Date

2023-02-15

Publication Date

4-1-2023

Share

COinS