•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

اللَّبْسُ المتعمَّدُ في الاستعمال العربي: أنماطُه وأغراضُه

اسم الباحث عربي

محمد مرتضى صادق

Corresponding Author

مرتضى صادق, محمد

Document Type

Original Study

Keywords English

intentional ambiguity, Patterns, purposes

كلمات مفتاحية عربي

اللبس المتعمد, الأنماط, الأغراض

Abstract English

The present paper attempts to prove that the Arabs tried to avoid ambiguity; however, they, sometimes, used it on purpose. The speaker was deliberately ambiguous with the listener for different purposes. This is because language usage is speaker-controlled. Only he or she may decide to be clear or ambiguous based on given circumstances and ends at the time of speaking. Ambiguity may be deliberately used via different patterns that hide the deep structure and elucidate a superficial structure that the listener understands in a way other than the one intended. Otherwise, the listener may get multiple aspects of double-speak, none of them is certain. This makes Arabic a thorough, flexible and genius tongue. With the development of society, people became in need of politeness, so they took advantage of the phenomenon of confusion supposed to exist among the speakers, so they built their orbits on it, so they deliberately confused! Confusion in primitive society was a familiar matter imposed by the harsh nature of primitive life, and the connotations of words in this primitive society are often devoid of accuracy, and there is a lot of confusion and ambiguity, and they often only express the necessities of daily life, and therefore their sentences are short, and their links are few.

الملخص العربي

يحاول هذا البحث الوقوف على حقيقة مفادُها أن العرب کما کانت ترمي إلى أمن اللبس فإنها کانت تقصد إليه أحيانًا، فيتعمد المتکلم الإلباس على السامع لأغراض مختلفة، فالاستعمال ملک للمتکلم وحده، فهو – وحدَه – من يملک إرادة الإبانة أوالإلباس، لأغراض تتعلق بظروفه وأحواله وغاياته في زمن التکلم، فقد يتعمد الإبهام فيستعمل أنماطًا مختلفة يواري بها بنيته العميقة، ويُظهر بنية سطحية يفهمها السامع بشکلٍ غيرِ الذي يريده، أو يجد السامعُ نفسَه بين أوجه متعددة يحتملها القولُ، فلا يملک أن يجزم بأحدها، وهو مما يَسِمُ تلک اللغةَ بالاتساع والمرونة والعبقرية. ومع تطور المجتمع أصبح الناس في حاجة إلى المداراة، فاستغلوا ظاهرة اللبس المفترض وجودها فيما بين المتکلمين، فبنوْا عليها مداراتهم، فعمدوا إلى اللبس عمدًا! کان اللبسُ في المجتمع البدائي أمرًا مألوفًا تفرضه طبيعةُ الحياة البدائية القاسية، وکثيرًا ما تخلو مدلولات الکلمات في هذا المجتمع البدائي من الدقة، ويکثر فيها اللبسُ والإبهامُ، وهي غالبًا لا تعبر إلا عن ضرورات الحياة اليومية، ولذلک کانت جملُها قصيرة، وروابطُها قليلة.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.125838.1228

Accept Date

2022-09-12

Publication Date

4-1-2023

Share

COinS