•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تطبيق نظرية ما بعد الإنسانية النقدية فيما يخص الخلود الالكترونى كما ظهرت في الدراما الآلية لفرانشيسكا تالنتي "الخالد " (2014)

اسم الباحث عربي

سيلفيا الياس

Corresponding Author

الياس, سيلفيا

Authors ORCID

0000-0003-1326-4040

Document Type

Original Study

Keywords English

Robodrama, Cyberimmortality, Critical Posthuman, Immortal

كلمات مفتاحية عربي

الدراما الاليه, الخلود الالكترونى, ما بعد الانسانيه, الخالد

Abstract English

Humans’ long pre-occupation with immortality has been the driving force behind magic, adopting healthy lifestyles and non-aging treatments. Techno-optimists claim that technology has paved the way for Man to achieve cyber-immortality by outsourcing Human thinking to Digital platforms and replacing the perishable body with prosthesis giving the individual’s conception a chance to survive through a technologically inventive Posthuman form. Humanists have defended human Centricity and Exceptionalism claiming that Posthumanists’ dream of a techno-utopian fusion comes with serious religious and ontological issues. However, Critical Posthumanists believe that the current human nature is improvable and the fusion is inevitable. The imagined future is an age in which Humans will fearlessly choose an immortal form of a non-biological entity that allows their cyber-immortality. The aim of this paper is applying Critical Posthumanism to American Playwright Francesca Telenti’s The Immortal (The Uncanny Valley) (2014); with the aim of proving that the once farfetched dream of infinite existence may become feasible through Humans’ deliberate choice of cyber-immortality. The adopted theory is distinguished by its total rejection of human supremacy theories and its critique of Man being the universal standard of other entities and thus questions his dread of losing autonomy. Critical Posthumanism applied to The Immortal suggests that Man is not necessarily superior to his creation. The tackled play manifests the possibility of a machine surpassing a human without necessarily being his enemy. It is considered one of very few plays around the globe that incorporate the use of a RoboThespian as a major actor.

الملخص العربي

ظل هاجس الخلود لفترة طويلة لدى الانسان هو القوة الدافعة وراء السحر ، وتبني أنماط حياة صحية وعلاجات عدم التقدم في العمر. يدعي المتفائلون بالتكنولوجيا أن التكنولوجيا مهدت الطريق للإنسان لتحقيق الخلود الإلكتروني من خلال الاستعانة بمصادر خارجية للتفكير البشري في المنصات الرقمية واستبدال الجسم القابل للتلف بأطراف اصطناعية ، مما يمنح ادراك الإنسان فرصة للاستمرارية من خلال شكل جديد مبتكر لما هو ما بعد الإنسانية. دافع الإنسانيون عن المركزية البشرية والاستثنائية زاعمين أن أتباع ما بعد الإنسانية يحلمون بانصهار مثالى ما بين التكنولوجيا والانسان وهو ما قد يتبعه قضايا أخلاقية ودينية وأنطولوجية خطيرة. ولكن يعتقد نقاد فكر ما بعد الإنسانية أن الطبيعة البشرية الحالية قابلة للتحسين وأن الاندماج أمر قادم ولا مفر منه. فالمستقبل المتخيل هو عصر جديد يختار فيه البشر بلا خوف شكلاً لكيان غير بيولوجي يسمح بخلودهم الإلكتروني. الهدف من هذه الورقة هو تطبيق نظرية ما بعد الانسانية النقدية على مسرحية الكاتبة الامريكية فرانشيسكا تالنتى The Immortal بهدف إثبات أن حلم الخلود الذي كان بعيداً قد يصبح ممكنًا من خلال اختيار البشر الارادى للخلود الإلكتروني. تتميز النظرية المعتمدة للبحث برفضها التام لنظريات التفوق البشري وانتقادها لكون الإنسان المعيار العالمي للكيانات الأخرى ، وبالتالي تشكك في مخاوفه من فقدان سيطرته. تشير نظرية ما بعد الإنسانية النقدية المطبقة على المسرحية إلى أن الإنسان ليس بالضرورة متفوقًا على خليقته. فالعرض يشير الى تفوق الآلة على الإنسان دون أن تكون بالضرورة عدوًا له وهى واحدة من عدد قليل جدًا من المسرحيات حول العالم التي تتضمن استخدام روبوت حقيقى كممثل رئيسي.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.167632.1298

Accept Date

2022-12-07

Publication Date

4-1-2023

Share

COinS