•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

تحليل احتياجات دارسي اللغة الإسبانية المصريين من أجل إعداد قاموس تعليمي لاستخدام التعبيرات الاصطلاحية الإسبانية المعاصرة

Authors

اسم الباحث عربي

سمر عبد الحميد عوض, عبير محمد عبد السلام

Corresponding Author

محمد عبد السلام, عبير

Document Type

Original Study

Keywords English

Needs Analysis, phraseological dictionaries, Spanish language teaching and learning, Non-Native dictionary users

كلمات مفتاحية عربي

Análisis de necesidades, diccionarios fraseológicos, la enseñanza y el aprendizaje del español como lengua extranjera, los usuarios extranjeros de los diccionarios

Abstract English

AbstractNeeds analysis is considered as an essential tool in language teaching and learning. Generally, this tool is used for designing and planning of foreign languages courses, especially those intended to teach languages for specific purposes. The main novelty of this article lies in using the needs analysis as a preliminary phase for the elaboration of a monolingual dictionary for the teaching of Spanish idioms. We start from the idea that a good dictionary should respond to the needs and the expectations of its users. Therefore, we carried out a needs analysis through a questionnaire aimed at Egyptian students who study Spanish in the Department of Hispanic Language and Literature at the Faculty of Arts of Cairo University. The questionnaire was filled in by a group of 247 students from all learning levels. The analysis of the answers that were given to the questions of the questionnaire permitted us to fulfill the following objectives of the study: first, to determine the preferences, demands and objectives of the students when consulting the dictionaries; second, to identify the lacks or the deficiencies that students usually encounter while consulting the dictionaries, especially the specialized phraseological dictionaries; and, third, specify the wants and expectations that students believe an idioms dictionary specially designed for them should meet.

الملخص العربي

يعتبر تحليل الاحتياجات من المناهج الأساسية المتبعة في تدريس اللغة وتعلمها. بشكل عام، يتم استخدام هذه الطريقة لتصميم وتخطيط دورات تعليم اللغات الأجنبية، وخاصة تلك التي تهدف إلى تعليم اللغات لأغراض محددة. ما هو جديد في هذه الدراسة هو استخدام منهج تحليل الاحتياجات كمرحلة أولية لإعداد قاموس أحادي اللغة لتعليم التعبيرات الاصطلاحية الإسبانية. نبدأ من منطلق أن القاموس الجيد يجب أن يلبي احتياجات وتوقعات مستخدميه ولذلك أجرينا تحليل الاحتياجات من خلال استبانة موجهة للطلاب المصريين الذين يدرسون اللغة الإسبانية في قسم اللغة الإسبانية وآدابها بكلية الآداب بجامعة القاهرة وتم ملء الاستبانة من قبل 247 طالباً من جميع مستويات التعلم. وقد أتاح لنا تحليل إجابات أسئلة الاستبانة تحقيق أهداف الدراسة التالية: أولاً، تحديد تفضيلات الطلاب ومطالبهم وأهدافهم عند استخدام القواميس، ثانياً، تحديد أوجه النقص أو أوجه القصور التي يواجهها الطلاب عند الرجوع للقواميس، خاصة قواميس التعبيرات الاصطلاحية المتخصصة، ثالثاً، تحديد الرغبات والتوقعات التي يرى الطلاب ضرورة تلبيتها من قبل قاموس التعبيرات الاصطلاحية المصمم خصيصاً لهم.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2022.150784.1263

Accept Date

2022-08-07

Publication Date

7-1-2023

Share

COinS