عنوان المقال عربي
توظيف الحواس في شعر عنترة بن شداد - قافية الهمزة والباء والتاء نموذجا
Document Type
Original Study
Keywords English
Poetry, Antara, senses, art, imagination
كلمات مفتاحية عربي
شعر, عنترة, الحواس, الفن, التخيّّل
Abstract English
The senses are the window of the organism to the outside world, and there is no doubt that they are all necessary for the connection of the organism with the world, especially the human being, and they are necessary in preparing the human being to enjoy the aesthetics of things to varying degrees. Sensory perceptions are one of the most important characteristics that distinguish pre-Islamic poetry in general, and the poetry of Antara bin Shaddad in particular, Antara was a tasteful poet, sensitive sense, conveying the pulse of life around him with great skill, do not feel with it the cost of workmanship. In this research, I highlight the employment of Antara for the senses in selected models of his poetry (within the limits of the rhyme of Hamza, Baa and Taa), which meet the purpose in terms of quantity and quality. Through research, it was found that Antara employed the sense of sight in portraying Abla's beauty and grace, He employed the sense of hearing in monitoring his complaint of the pain of separation and his nostalgia for Abla, as well as the sense of touch, in explaining the impact of that pain on his body and heart. He also employed the sense of smell in memorizing the fragrant scents that come from Abla's side. The importance of this study is that it highlights the most important artistic and aesthetic features in the poet's sensory photography.
الملخص العربي
الحواسُّ هي نافذةُ الكائن الحي على العالَم الخارجي، ولا شكَّ في أنها جميعا ضرورية لاتصال الكائن بالعالم، ولاسيَّما الإنسان، ولها ضرورةٌ في تهيئة الإنسان للاستمتاع بجماليات الأشياء بدرجات مُتفاوتة. وتُعدُّ المُدركات الحسية من أهمِّ الخصائص التي تُميِّزُ الشعر الجاهلي بشكل عام، وشعر عنترة بن شداد بشكل خاص، فقد كان عنترةُ شاعرًا ذَوَّاقًا، مُرهف الحسِّ، ينقل نبض الحياةِ حولَه بمهارةٍ فائقة، لا تشعرُ معها بتكلُّف في الصنعة. وإنني في هذا البحثِ أسلطُ الضوءَ على توظيف عنترة للحواس في نماذج مختارة من شعرِه( في حدود قافية الهمزة والباء والتاء)، وهي تفي بالغرض من حيثُ الكمّ والكيف. ومن خلال البحث تبيَّن أنَّ عنترةَ وظَّف حاسَّة البصرِ في تصوير جمال عبلة ورشاقتها. ووظَّف حاسَّة السمع في رصدِ شكواه من ألم الفراق وحنينَه إلى عبلة، ووظَّف كذلك حاسَّة اللمس، في بيان أثر ذلك الألم على جسمه وقلبه. ووظَّف كذلك حاسَّة الشمّ في استظهار الروائح العطرة التي تأتي من جهة عبلة. وتأتي أهمية هذه الدراسة في أنها تُبرز أهم الملامح الفنية والجمالية في التصوير الحسِّي لدى الشاعر.
Recommended Citation
(2023)
"Employing the senses in the poetry of Antara bin Shaddad
The rhyme of the hamza - the baa and the taa as a model,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 83:
Iss.
4, Article 10.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2023.207571.1354
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2023.207571.1354
Accept Date
2023-05-09
Publication Date
10-1-2023