•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الدلالات الفلسفية والصوفية لنظرية العشق الإلهي عند ابن سينا (ت428هـ)

Authors

اسم الباحث عربي

أحمد خميس زكي مرعي

Corresponding Author

مرعي, أحمد خميس زكي

Document Type

Original Study

Keywords English

Love, divine, Ibn Sina

كلمات مفتاحية عربي

العشق, الإلهي, ابن سينا

Abstract English

Love is “excessive love” or excessive love. The issue of “love” preoccupied many philosophers, and they searched for what it is, whether on the human level or on the divine level. Plato defined it through the words of Socrates in the dialogue "The Banquet" by saying: "Love is a tendency towards goodness, beauty and perfection." Plotinus also described the state of the soul in its endeavor to get rid of the concerns of the body, to connect with the one, to perish in it, and to unite with it by saying: “It is driven to that longing and love, as the soul loves its source.” This issue was discussed by many Muslim philosophers, including Ibn Sina, who used the term love. to indicate love; Because the concept of love is stronger and deeper than love. Rather, we find him relating to love with a special message from his letters, which is “A message on the nature of love.” This is in addition to his talk about love through his other letters, such as: “Indications and Alerts,” especially when he presented his opinion on Sufism, and Ibn Sina tried through love to build a system A metaphysical philosophical one in which it explains how beings originate from the imperative of existence, and the relationship of these beings to the One. This theory had many philosophical and mystical connotations from my point of view.

الملخص العربي

العشق هو "فرط الحب"، أو المحبة الزائدة، وقد شغلت مسألة "الحب" كثير من الفلاسفة، وأخذوا يبحثون عن ماهيته، سواء أعلى المستوى الإنسانيّ، أم على المستوى الإلهيّ؛ فقد عرفه أفلاطون على لسان سقراط في محاورة "المأدبة" بقوله: "إن الحب هو نزوع نحو الخير والجمال والكمال". كما وصف أفلوطين حال النفس في سعيها إلى التخلص من شواغل البدن، والاتصال بالواحد، والفناء فيه، والاتحاد معه بقوله: "إنما يدفعها إلى ذلك الشوق، والمحبة؛ إذ إن النفس تحب مصدرها". وقد بحث هذه المسألة كثير من الفلاسفة المسلمين منهم ابن سينا الذي استعمل مصطلح العشق؛ ليدل به على الحب؛ لأن مفهوم العشق أقوى وأعمق من الحب؛ بل نجده يخص العشق برسالة خاصة من رسائله وهي " رسالة في ماهية العشق"، هذا بالإضافة إلى تحدثه عن العشق من خلال رسائله الأخرى مثل: "الإشارات والتنبيهات"، ولا سيما حينما عرض رأيه في التصوف، وقد حاول ابن سينا عن طريق العشق بناء نسق فلسفيّ ميتافيزيقيّ يوضح فيه كيفية صدور الموجودات عن واجب الوجود، وعلاقة هذه الموجودات بالواحد، وقد كان لهذه النظرية الكثير من الدلالات الفلسفية والصوفية من وجهة نظري.وترجع أهمية الموضوع – من وجهة نظري- إلى ضرورة تسليط الضوء على تلك الدلالات الفلسفية والصوفية لنظرية العشق الإلهيّ عند ابن سينا؛ لأهميتها في تفسير كيفية صدور الموجودات عن الله من ناحية، وعلاقة هذه الموجودات بالله تعالى من ناحية أخرى.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2023.183256.1323

Accept Date

2023-01-24

Publication Date

10-1-2023

Included in

Philosophy Commons

Share

COinS