•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

الأسس المرجعيّة للتّسليم في كتاب "الإنصاف في مسائل الخلاف" لأبي البركات الأنباريّ

اسم الباحث عربي

رانيا سعيفان، يحيى عبابنة

Corresponding Author

سعيفان، رانيا

Document Type

Original Study

Subject Area

Language and Literature

Keywords English

Recognition، Grammatical Debate، reference، Ens͕af

كلمات مفتاحية عربي

التّسليم، الخلاف النّحوي، الإنصاف، المرجعيّة

Abstract English

The present study discusses one of argumentation issues from Abu Al-Barakat Al-Anbari’s work "Al-Ens͕af fi Masail Al Khilaf". recognition, unrecognition, and conditional recognition in order to identify the references on which based Al-Anbari’s reasoning; given his encyclopedic knowledge and being one of the renowned scholars who contributed to grammatical fundamentals and debatable issues. A glance to his work reveals that he used concepts of recognition, unrecognition, and conditional recognition in his argumentation with debaters. By recognition, he builds on opponent’s resignation the inference used to object his opinion and shows weaknesses, flaws, and fallacies.For Al-Anbari who used to advocate specific notion, or perspective of group of scholars, the object was to compel opponent on his view by persuasion, in that a debater would accept the common premises held by the public.The study concluded that the referential points of recognition emanate from common grounds of debaters, while conditional recognition is contingent on a condition that entails a minor premise that leads to negation. When opponent supports his view with evidential argument, the counter-debater would be in no position but to accept the logical argument. This so because the opponent accepts some common grounds. The logical reference of various forms of recognition for Abu Barakat is attributed to objection of the grammatical fundamentals that are based on hearing accompanied origin. The study recommends conduct further studies weighing works focused on the grammatical debatable issues to identify the logical reference of different language schools away from the one-eyed view of Al-Anbari

الملخص العربي

تناقش هذه الدّراسة مسألة من المسائل الحجاجيّة في كتاب (الإنصاف في مسائل الخلاف) لأبي البركات الأنباريّ (ت577) وهي التّسليم وعدمه والتّسليم الاشتراطي في محاولة للوقوف على المرجعيّات الّتي ينبثق منها هذا النّوع من تفكير الأنباريّ؛ بوصفه عالمًا كبيرًا موسوعيًّا ومِنْ أهمّ الّذين صنّفوا في الخلاف وأصول النّحو؛ إذ يلحظ المطالع لكتاب الإنصاف استعمال الأنباريّ التّسليم وعدم التّسليم والتّسليم الاشتراطيّ في معرض مجادلته ومحاججته أطراف الخلاف، وهو بالتّسليم يبني من اعترافات الخصم الاستدلال في الاعتراض على مذهبه وبيان ضعفه وتهافُته وإبطاله.والتّسليم بأشكاله عند الأنباري الّذي أخذ على نفسه مسؤوليّة الدّفاع عن فكرة معيّنة أو مذهب لطائفة من أصحاب العلوم إنّما يريد به إفحام الخصم من خلال محاولة إقناعه بالحقّ؛ فيستند المناظر إلى التّصديق بالمسلّمات المشتركة الّتي يقرّ بها الجمهور أو طائفة أو شخص ما.تقوم دراستنا بتتبّع مواطن التّسليم وعدمه والتّسليم الاشتراطي واستقصائها وتحليلها؛ للوصول إلى مرجعيّة الأنباريّ التّسليميّة في معالجة مسائل الخلاف النّحويّة.وخلصت الدّراسة إلى انبثاق مرجعيّات التّسليم من التّلاقي بين المتجادلين في بعض النّقاط والاختلاف فيما يتوقف عليه هذا الشّرط الّذي يقضي مقدّمة صغرى أخرى تحيل النّتيجة إلى العدم، ثمّ عندما يسوق المعترض ما يرجّح رأيه ويدعمه، فلا يملك الطّرف الآخر إلّا التّسليم بتلك الحجج المنطقيّة؛ لأنّ المعترض قد سلّم له ببعض الجزئيّات الّتي تمثّل الأرضيّة الّتي يقف عليها الجميع، وتعود المرجعيّة المنطقيّة للتّسليم بأشكاله عند أبي البركات إلى الاعتراض على أصول النّحو القائمة على المسموع والمقيس والقول بالأصل المستصحب، وعليه؛ فإنّ الدّراسة توصي بعقد دراسات موازنة بين كتب الخلاف النّحوي للوقوف على تفاصيل المرجعيّة المنطقيّة للمذاهب اللّغويّة المختلفة بعيدًا عن النّظرة الأحاديّة الّتي يمثّلها الأنباريّ.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2023.248517.1420

Accept Date

2023-12-10

Publication Date

1-1-2024

Share

COinS